اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

تراش و ساخت شیر پروانه‌ای نیروگاه های برق آبی در آذرآب اراک

برای نخستین بار در کشور توان تراشکاری دومحوره دقیق و فناوری ساخت شیر پروانه‌ای نیروگاه های برق آبی به دست متخصصان داخلی در شرکت آذرآب اراک حاصل شد.
معاون تجهیزات و کارخانجات این شرکت روز یکشنبه با اعلام این خبر در گفت و گو با ایرنا افزود: این قطعات که‌برای تنظیم ورود آب ار سد به نیروگاه های برق آبی کاربرد دارد پیش از این از کشورهای اروپایی تامین می‌شد.
مهندس "سیدعیسی میرمحمودی" افزود: با دستیابی به این فناوری از خروج یک میلیون یورو ارز به‌ازای هر قطعه از کشور جلوگیری شد.
وی گفت: در حال حاضر بر اساس قراردادی با شرکت فرآب کار، ساخت سه‌دستگاه از این شیرهای پروانه‌ای برای طرح توسعه‌نیروگاه مسجد سلیمان و چهار دستگاه برای نیروگاه گوتوند در دست انجام است.
وی بابیان اینکه کار ساخت اولین قطعه این شیر پروانه‌ها با موفقیت انجام شده، توضیح داد: هر یک از این شیرها از جنس فولاد مقاوم دارای ‪ ۲۵۰‬تن وزن، ‪ ۵/۵‬متر قطر محیطی و ‪ ۶/۵‬متر ارتفاع است که دو بازوی ‪ ۱/۵‬متری به صورت افقی کنار آن تصب شده است.
میرمحمودی اضافه کرد: ماشین کاری این قطعه به وسیله ویژه‌ای به نام میز گردون نیازداشت که به‌رغم خریدار آن از خارج، به آذرآب تحویل نشد.
وی گفت: متخصصان آذرآب با نوآوری روش خاص، ترکیبی از تراشکاری عمودی و افقی را طراحی کردند که خلاء نبود میز گردون را با دقت بالا پر کرد.
وی ریخته‌گری برخی قطعات شیرهای پروانه‌ای را منحصر به فرد خواند و افزود: برای ساخت این قطعه دو هزار و ‪ ۵۰۰‬ساعت عملیات ماشین کاری و ده نفر سال اشتغال کار دستی صورت گرفته است.
میرمحمودی گفت: با توجه‌به‌اینکه ‪ ۱۲‬نیروگاه برق آبی در کشور در دست ساخت و چهار نیروگاه دیگر نیز به زودی آغاز می‌شود به طور متوسط سالانه حداقل به سه دستگاه شیر پروانه‌ای در کشور نیاز است.
شرکت صنایع آذرآب اراک یکی‌از صنایع مهم کشور است که با قدمتی ‪۱۹‬ساله در زمینه طراحی و ساخت و نصب انواع مخازن تحت فشار، مولدبخار، تجهیزات نفت و گاز، مولد حرارتی، صنایع سیمان، قند، روغن‌سازی ، گچ و معدن فعالیت دارد.

زمان درج خبر :   14 آبان 1385 / 14:25
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد