اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

بحران بزرگ انرژى در راه است

1385/08/19

آژانس بین‌المللى انرژى هشدار داد که بحران بزرگ انرژى در راه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس پیش‌بینى آژانس بین‌المللى انرژى( IEA) ، کمبود شدید مواد تامین‌کننده انرژی در 25 سال آینده جهان را با بحرانى بى‌سابقه رو‌به‌رو خواهد کرد.

این نهاد در گزارش اخیر خود که در لندن انتشار یافته است از همه دولت‌هاى جهان خواست که براى مقابله با این بحران، از هم‌اکنون روى انرژى هاى جایگزین سرمایه گذارى کنند.

بر اساس این گزارش، تا سال 2030 میلادى نیاز جهان به انرژى 53 درصد افزایش خواهد یافت؛ که بخش عمده این افزایش مصرف، ناشى از توسعه کشورهائى مثل چین و هند خواهد بود.

مدیر اجرایى آژانس بین المللی انرژی ، هنگام ارائه گزارش گفت: اگر وضعیت فعلى ادامه یابد، آینده انرژى آلوده کننده، گران و نامطمئن خواهد بود.

بر این اساس ، مصرف نفت خام که در سال 2005 میلادى روزانه 84 میلیون بشکه بود که تا سال 2030 به روزانه 116 میلیون بشکه مى‌رسد؛ در نتیجه، سالانه 40 گیگا تن گاز کربنیک در فضا پخش خواهد شد که این میزان 55 درصد بیش از امروز است.

در همین‌حال ، احتمالا چین در چهار سال آینده به لحاظ تولید گازکربنیک، ایالات متحده آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت و این درحالی‌است که آمریکا در حال حاضر بزرگترین ایجاد کننده گازکربنیک جهان است.

آژانس بین‌المللى انرژى به سرمایه گذارى بیشتر دولت‌ها روى انواع انرژى‌هاى جایگزین نفت امید بسته است. به عقیده کارشناسان این نهاد، در این صورت مى‌توان افزایش مصرف نفت و تولید گازکربنیک را در حد 10 درصد متوقف کرد.

به گفته کلود ماندیل ـ مدیر اجرائى آژانس ـ براى دستیابى به انرژى‌هاى جایگزین، در ابتدا سرمایه‌گذارى‌هاى سنگین ضرورى است، اما این سرمایه گذارى‌ها به سرعت در نتیجه صرفه جوئى در مصرف سوخت جبران خواهند شد.

آژانس بین المللى انرژى، در عین حال، گسترش انرژى اتمى را راه حلى براى مقابله با تولید مواد آلوده کننده هوا مى‌داند، به طوری‌که در گزارش اخیر آژانس آمده است: در مجموع، گسترش انرژى اتمى نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذارى است، اما این سرمایه گذارى سبب کاهش شدید گازهاى سمى خواهد شد.

با این که بهاى فراورده‌هاى نفتى در ماه‌هاى اخیر کاهش یافته است، کارشناسان آژانس بین المللى انرژى معتقدند که این وضعیت در درازمدت پایدار نخواهد ماند و در گزارش مى‌خوانیم که تنش‌هاى ژئوپلتیک تازه و بدتر از آن کاهش تولید نفت، مى‌تواند نرخ ها را بار دیگر بالا ببرد.

در حال حاضر، بهاى متوسط نفت خام در بازارهاى جهانى حدود بشکه‌اى 60 دلار است. آژانس انرژى در گزارش خود پیش بینى کرده است که نرخ هر بشکه نفت در دهه آینده احتمالا تا 47 دلار کاهش خواهد یافت، اما تا سال 2030 به تدریج افزایش مى‌یابد.

از سوی دیگر، گزارش آژانس بین‌المللى انرژى، انتقاد شدید سازمان صلح سبز را به دنبال داشته است، به‌طوری که کارشناس انرژى اتمى این نهاد گفت: آژانس بین المللى انرژى، با تایید گسترش انرژى اتمى براى کاهش گازکربنیک، هیچ راه حلى براى گریز از انرژى آلوده کننده، گران و نامطمئن ارائه نداده و تنها ورشکستگى خود را اعلام کرده است.

علاوه بر سازمان صلح سبز، کارشناس امور انرژى حزب سبزهاى آلمان نیز، آژانس را متهم کرد که در عرصه تولید نفت براى دهه بعدى فاقد یک استراتژى واقع گرایانه است و افزود که تبلیغات آژانس براى انرژى اتمى نشان مى‌دهد که کارشناسان این نهاد به کمبود ذخائر اورانیوم توجه ندارند.

آژانس بین المللى انرژى در سال 1973 میلادى از سوى 16 کشور مصرف کننده نفت تاسیس شد و هدف آن مقابله با بحران آن زمان نفت بود. یک سال بعد، این نهاد به واحد مستقل سازمان توسعه و همکارى‌هاى عمرانى تبدیل شد و مرکز آن به پاریس انتقال یافت. در حال حاضر 26 کشور جهان در آژانس بین‌المللى انرژى عضویت دارند.

این آژانس، هر سال گزارشى در زمینه وضعیت انرژى جهان منتشر مى‌کند که بر ترسیم سیاست انرژى کشورهاى عضو اثر مى‌نهد. در سال‌هاى اخیر، به خاطر گرانى نفت و گاز، اندیشه گسترش نیروگاه‌هاى برق هسته‌اى، در جهان غرب طرفداران تازه‌اى یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد