اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

بحران آب بیش از هر جنگی جان انسانها را می‌گیرد

نماینده سازمان ملل متحد در ایران گفت: بحران آب بیش از هر جنگی جان انسانها را می‌گیرد ولی این بحران جهانی برخلاف جنگها و فجایع طبیعی سبب اقدام هماهنگ بین‌المللی نشده است.
"کنوت استبی" روز دوشنبه در نشست کارشناسی ارائه گزارش جهانی توسعه انسانی سال ‪ ۲۰۰۶‬برنامه عمران سازمان ملل متحد (‪ (UNDP‬که با عنوان "فراتر از کمیابی: قدرت، فقر و بحران جهانی آب" تهیه شده است، تصریح کرد: در بیشتر کشورهای در حال توسعه آب ناسالم تهدیدی بسیار بزرگتر از مناقشات مسلحانه است.
وی تصریح کرد: گزارش توسعه انسانی خواهان تامین ‪ ۲۰‬لیتر آب سالم در هر روز برای همه به عنوان حقی از حقوق بشر است.
وی تاکید کرد: برای حل بحران فزاینده آب و فاضلاب که هر سال باعث مرگ حدود دو میلیون کودک می‌شود، تدوین برنامه اقدام جهانی اضطراری است.
به گفته استبی براساس این گزارش هر سال یک میلیون و ‪ ۸۰۰‬هزار کودک بر اثر اسهال می‌میرند که ناشی آلودگیهای آب است.
وی تاکید کرد: بحران آب در جهان حالت اضطراری خاموشی دارد که تنها فقیران آن را تجربه می‌کنند و کسانی که دارای منابع فناوری و قدرت سیاسی برای خاتمه دادن به آن هستند، تحملش می‌کنند و چاره‌ای برای آن اتخاذ نمی‌کنند.
وی با اشاره به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل گفت: در شرایطی که ریشه کن کردن فقر شدید و گرسنگی، کاهش میزان مرگ و میر کودکان و تضمین پایداری محیط زیست از جمله اهداف توسعه هزاره است و کمتر از یک دهه به زمان تحقق آن در سال ‪ ۲۰۱۵‬میلادی باقی مانده، در آستانه بحران جهانی آب قرار داریم.
استبی اضافه کرد: آب فراتر از بحثهای حقوق بشر باید برای دسترسی همگانی مورد توجه قرار گیرد و دولتها باید راهبردهای ملی در زمینه بهداشت آب تدوین کنند و درصدی از تولید ناخالص داخلی (‪ (GDP‬خود را به تامین آب آشامیدنی اختصاص دهند.
وی استفاده از کمک های بین‌المللی و تدوین طرحهای جهانی را از دیگر راهکارهای قابل توجه برای حل بحران آب برشمرد.
نماینده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به این آیه قرآن که "از آب همه چیز را زنده کردیم"، یادآور شد: آب زندگی بخش است و نبود آن منجر به مناقشات و تهدیدهای جدی در زندگی انسانها می‌شود و برای رفع این بحران به همکاری فعالانه همه کشورها نیاز است.
بر اساس گزارش توسعه انسانی سال ‪ ۲۰۰۶‬برنامه عمران ملل متحد، حدود ‪۹۵‬ درصد جمعیت ایران به منابع آب دسترسی دارند که برخی از منابع آب کشور در معرض آلودگی توسط ضایعات زیست محیطی قرار دارد که دریاچه‌های ارومیه و هامون بیش از دیگر تالابها و دریاچه‌ها در معرض این تهدیدات قرار دارند.
منبع: ایرنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد