اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

باروری ابرها، فردا در یزد به طور آزمایشی انجام می‌شود

پس از سه سال توقف طرح باروری ابرها، از فردا این کار توسط نخستین پرواز آزمایشی در منطقه شمال یزد آغاز می‌شود و هفته بعد به طور رسمی در همین استان طی مراسمی پروازهای اجرایی آغاز خواهد شد.
رسول زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب، با اعلام این خبر به خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: پیش از این یک طرح پژوهشی تحقیقاتی پنج ساله را تهیه کرده بودیم که چهار سال آن را به اتمام رساندیم و بر اساس آن باروری ابرهای استانهای یزد و گیلان را انجام دادیم که البته پس از آن برای مدت سه سال طرح متوقف شد؛ اما حالا نشان می‌دهیم که تجهیزات و دانشی باروری ابرها را در کشور داریم.
او تصریح کرد: هم اکنون دو هواپیما با کمک کارشناسان روسی آماده انجام این کار شده‌اند که در واقع این آخرین دوره‌ای است که ما این کار را با همکاری روس‌ها انجام می‌دهیم و از این پس لوازم مورد نیاز آن را خواهیم داشت.
وی گفت: در حال حاضر رادار، هواپیما و تجهیزات داخل آن را خریده‌ایم و نیروهای انسانی آن را نیز آموزش داده‌ایم؛ بنابراین با نصب چهارمین رادار می‌توانیم در شعاع 400 کیلومتری حدود 11 استان و تقریبا کل کویر مرکزی و فلات مرکزی را تحت پوشش قرار ‌دهیم که البته بری اجرای این کار وجود شرایط ابری و امکان باروری آن مهم است.
معاون وزیر نیرو در امور آب خاطر نشان کرد: پس از انجام عملیات باروری حدود 30 دقیقه بعد می‌توانیم شاهد بارندگی باشیم. البته فواصل بارندگی ابرها مشخص است و هر مقدار که دانشی خود را قوی‌تر کنیم، امکان زمان‌بندی و مکان‌یابی ریزش باران دقیق‌تر خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد