اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

برنامه‌ریزی برای صادرات هزار مگاوات برق به عراق

حداکثر از دو سال آینده از مسیر کرمانشاه - بغداد 500 مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدپرویز فتاح، وزیر نیرو، با بیان این مطلب افزود: از ماه آینده 180 مگاوات برق را از مسیر خانقین به عراق صادر می‌کنیم. همچنین از مسیر آبادان به حارث نیز قصد فروش 300 مگاوات برق را به بصره داریم که البته این قرارداد در اردیبهشت و خرداد نهایی می‌شود و گذشته از این 20 مگاوات دیگر را از راه مرزی پنج وین می‌فروشیم.
او در خصوص صادرات برق به سوریه نیز خاطرنشان کرد: عراق برای ترانزیت برق ایران به سوریه اعلام آمادگی کرده است، اما باید توافقنامه سه جانبه آن امضا شود.
فتاح درباره انتقال آب به کویت اظهار کرد: این لایحه را دولت پیشین به مجلس فرستاده بود و به دلیل تغییر دولت می‌توانستیم این لایحه را برگردانیم؛ اما دولت جدید با ادامه پیگیری‌های مجلس موافقت کرد؛ بنابراین اگر مجلس آن را تصویب کند اجرا می‌شود و در صورت عدم تصویب لایحه، انجام این کار امکان‌پذیر نیست.
وی در رابطه با اثرات تحریم احتمالی بر ساز و کار وزارت نیرو اذعان کرد: تحریم تاثیر مثبتی بر این حوزه خواهد داشت؛ چراکه تا امروز اگر گاهی اوقات در صنعت آب و برق برخی از لوازم را از کشور‌های دیگر خریداری می‌کردیم، از این پس نمی‌خریم و آن را خودمان تولید می‌کنیم.
او اضافه کرد: هم اکنون به توصیه دولت تصمیم گرفته‌ایم که واردات 10 درصدی صنایع آب و برق را قطع کنیم و آن لوازم را در کشور تولید کنیم و در مجموع این اطمینان را می‌دهیم که تحت تاثیر مثبت تحریم قرار خواهیم گرفت.
وزیر نیرو در خصوص سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی برای ساخت سد‌ها نیز تصریح کرد: در این طرح‌های غیر دولتی ممکن است سرمایه‌گذاران خارجی نیز وجود داشته باشند؛ البته چون سد‌سازی به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز دارد، شاید بخش غیر دولتی توانایی تامین تمام آن را نداشته باشد؛ ضمن این که اگر هم بتواند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد، با توجه به قیمت‌گذاری‌های فعلی آب هزینه صورت گرفته توسط این بخش بازنمی‌گردد و به همین دلیل حتما این کار باید دولتی باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: در صورت حضور بخش غیر دولتی در این طرح باید قوانین فروش آب با یک نرخ مناسب مشخص شود و در حقیقت دولت باید برنامه‌ریزی کند که قیمت آب در هر منطقه با توجه به کشاورزی، صنعتی و شرب سالم چه میزان باشد.
فتاح با اشاره به واگذاری سهام عدالت توسط وزارت نیرو ابراز کرد: برای انجام مرحله دوم این کار آماده‌ایم.
وزیر نیرو همچنین درباره تلفیق معاونت‌های آب و آبفا خاطرنشان کرد: این کار انجام خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد