اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اختراع لامپ روشنایی جدید مصرف برق را در جهان ۵۰٪ کاهش می‌دهد

،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۹/۱۷‬

گروهی از دانشمندان دانشگاه "وندربیلت" موفق به کشف جدیدی شده‌اند که می‌تواند برای تولید لامپهایی کاراتر از لامپهای روشنایی امروزی مورد استفاده قرار گیرد و سبب کاهش ‪ ۵۰‬درصدی مصرف برق در جهان شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "ساندرا روزنتال" استادیار دانشگاه "وندربیلت" و همکارنش به فناوری جدیدی برای تولید لامپ با نور سفید دست یافته‌اند که می‌تواند جایگزین فناوری شود که از زمان "ادیسون" تاکنون اساس آن برای تولید روشنایی در لامپها تغییر نکرده‌ا ست.

گروه تحقیقاتی این دانشگاه برای کشف جدید خود برنده جایزه مجله "پاپیولار مکنیکس" (‪ (Popular Mechanics‬در زمینه اکتشافات برتر شده‌اند.

به گفته دانشمندان این دانشگاه که به صورت تصادفی موفق به کشف جدید شده‌اند، کریستالهای بسیار کوچک نیمه‌هادی "سلنید کادمیوم"(‪Selenide‬ ‪ (Cadmium‬می‌تواند نور آبی تولید شده توسط "دیودهای نورافشان" یا "‪"LED‬ها را جذب کرده و به نور سفید رنگ تبدیل کنند.

این محققان عقیده دارند اگر بتوان روشی برای تولید کارامدتر نور سفید رنگ در این کریستالهای ریز پیدا کرد، لامپهای "ال‌یی‌دی" که با این کریستالها پوشیده شده‌اند می‌توانند در آینده جایگزین لامپهای امروزی شوند.

هر چند "دیودهای نورافشان" یا "ال‌یی‌دی"ها مدتهاست در برخی تجهیزات ساخت بشر برای ایجاد نور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما نور آنها سفید رنگ نیست و نمی‌توان از آنها به عنوان جایگزین نور سفید رنگ لامپها استفاده کرد که کشف جدید این مشکل را برطرف کرده است.

به گفته "روزنتال"، اتفاقات و کشفهای غیر منتظره در تحقیقات علمی همواره بیش از آنکه دانشمدان ادعا می‌کنند، رخ داده‌اند و کشف اخیر نیز یکی از همین موارد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد