اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

دانشمند ایرانی طراح و سازنده خازن نوری با قابلیت های ویژه

دکتر نادر انقطاع به عنوان یکی از 50 چهره برجسته در فهرست دانشمندان، رهبران تجاری و محققان برتر آمریکا شناخته شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نادر انقطاع در حال حاضر از اساتید برجسته دانشگاه مهندسی سیستم ها و الکترونیک و همچنین استاد بیومهندسی در دانشگاه پنسیلوانیاست.
مجله معتبر Scientific American در شماره اخیر خود نوشت: دکتر انقطاع به همراه دستیارانش در دانشگا پنسیلوانیا موفق به طراحی و ساخت مجموعه ای پلاسمونیک از قطعات هم جنس مقاوم ها و رابط دهنده ها شده اند که به مهندسان این امکان را می دهد تا مدارهایی با استفاده از نور به جای استفاده از الکتریسیته طراحی کنند.
قرار گرفتن یک عایق الکتریکی میان دو رسانا یک خازن الکتریکی تولید می کند که با قرار دادن یک ماده نانوپلاسمونیک هم چون یک ذره نانویی شیشه در یک باریکه نوری، اکنون دکتر انقطاع موفق به طراحی و ساخت خازن نوری شده است.
این تکنیک جدید به مهندسان این امکان را می دهد تا مدارهای اپتیکی را هم چون مدارهای الکتریکی شبکه پیچ کنند.
بر اساس گزارش «Scientific American» یک ماده فلزی پلاسمونیک در حقیقت همچون عایق عمل می کند. نکته جالب در خصوص این مدار جدید این است که «جریان» به وسیله شارژ الکتریکی صورت نمی گیرد بلکه نوسان در میدان الکتریکی به واسطه نور انجام می شود.
نادر انقطاع مدرک کارشناسی خود را در مهندسی الکترونیک از داشگاه تهران و مدارک کارشناسی ارشد و دکتری خود را نیز در این رشته از انستیتو فناوری کالیفرنیا (Caltech) اخذ کرده است. وی سپس به دانشگاه پنسیلوانیا پیوسته و اکنون نیز به عنوان H. Nedwill Ramsey Professor در رشته مهندسی الکترونیک و سیستم ها مشغول به فعالیت است. وی هم چنین یکی از اعضای برجسته انستیتو علوم نورولوژیکی دانشگاه پنسیلوانیاست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد