اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

صادرات برق به جای گاز

مطالعات اقتصادی برای فروش داخلی برق به جای سوخت انجام شده و این وظیفه شورای انرژی است که مطالعات را تکمیل و بر اساس آن سیاست‌گذاری کند.
حسین لوایی - مدیر عامل شرکت‌های توزیع توانیر - در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا با بیان این مطلب افزود: هم اکنون در کشور‌های غربی از انرژی برق به جای گاز استفاده می‌شود و این انرژی علاوه بر این‌که پاک است و باعث آلودگی محیط زیست نمی‌شود، حفاظت و ایمنی آن نیز قابل کنترل است و می‌توان در مدت کوتاه، رفت و برگشت آن را به صورت همزمان انجام داد.
وی با اشاره به فراهم بودن ظرفیت و پتانسیل اجرای این طرح در داخل کشور تصریح کرد: تامین نیروگاه متناسب با نیاز با توجه به متخصصان داخلی که برای توسعه نیروگاه‌ها و خطوط انتقال وجود دارند، امکان‌پذیر است و به راحتی می‌توان تولید برق را افزایش داد و در نتیجه استفاده موازی غیر منطقی از دو نوع انرژی (گاز، برق) را پایان داد.
لوایی، کمبود منابع مالی را یکی از مشکلات صنعت برق عنوان کرد و یادآور شد: اگر چه پتانسیل و ظرفیت فنی مهندسی برای احداث نیروگاه به میزان کافی فراهم است؛ اما این کار با ایجاد سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی به مرحله اجرا خواهد رسید.
او اضافه کرد: در حال حاضر بخش خصوصی ساخت تعدادی از نیروگاه‌ها را بر عهده گرفته و البته این بخش باید فعال‌تر شود و در کنار آن نیز شورای انرژی بر بنگاه‌های دولتی و غیر دولتی نظارت کند که منافع ملی را بر هر چیز دیگر برتری دهند.
وی، امنیت سرمایه و واقعی شدن قیمت انرژی را لازمه همراهی بیشتر بخش خصوصی دانست و گفت: یارانه‌ها باید هدفمند شوند و دولت می‌تواند آن را به صورت مستقیم و با کارت‌های هوشمند به مردم پرداخت کند. دراین صورت نه تنها صرفه‌جویی بالا می‌رود بلکه می‌توان قیمت انرژی را واقعی کرد و سود حقیقی را به بنگاه‌ها رساند.
لوایی در ادامه خاطر نشان کرد: می‌توان نیروگاه ها را در نقاطی احداث کرد که امکان تبادل انرژی وجود داشته باشد و بنابراین برق را با ظرفیتی بالاتر به صورت صادرات در اختیار کشور‌ها قرار دهیم.
او تاکید کرد: هر اندازه مواد خام و سوخت‌های فسیلی را به مواد مصرفی همچون برق تبدیل کنیم و سپس آن را صادر کنیم اثرات اقتصادی بهتری خواهد داشت؛ زیرا دارای ارزش افزوده بیشتر و از لحاظ اشتغالزایی نیز به نفع جامعه است.
مدیر عامل شرکت‌های توزیع توانیر، یکی از مزایای اجرای طرح مورد نظر را ایجاد فضای مناسب برای استفاده بهینه از منابع داخلی بیان کرد و گفت: این پروژه می‌تواند زمینه توسعه صنایع زیر بنایی را در سطح استانی و ملی فراهم کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد