اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

کولر آبی با بدنه پلاستیکی و بدون پمپ‌آب

کولر آبی جدیدی با عنوان "کولر آبی با بدنه پلاستیکی و بدون پمپ آب" پس از بررسی‌های فنی و علمی در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده که به گفته مخترع آن در صورت استفاده از این کولرها روزانه ‪ ۲۰۰‬مگاوات در مصرف برق کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

"رسول صغیرا" مخترع این طرح روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت " در فصل گرما کولرها به طور متوسط ‪ ۱۸‬ساعت در روز روشن هستند که در صورت استفاده از کولرهای جدید،برای هر کولر روزانه ‪ ۱۸۰۰‬تا‪ ۶۳۰۰‬وات صرفه‌جویی در مصرف برق حاصل می‌شود.

به گفته وی طبق آخرین استعلام از کارخانه‌های تولید کولرآبی، یک دستگاه کولر آبی ‪ ۴۵۰۰‬دارای توان مصرفی حداقل ‪ ۴۵۵‬وات مربوط به موتور و ‪ ۹۰‬تا‪۱۰۰‬ وات در ساعت مربوط به پمپ آب است که در شرایط تئوریک برابر با ‪ ۵۴۵‬وات در ساعت خواهد بود اما در شرایط عملی این مصرف به ‪ ۷۵۵‬وات در ساعت می‌رسد.

وی در خصوص تشریح چگونگی محاسبه صرفه‌جویی‌گفت: با استفاده از کولر آبی جدید برای یک مصرف‌کننده خانگی اولا برق مصرفی پمپ آب (‪ ۹۰‬تا‪ ۱۰۰‬وات) کاملا حذف می‌شود و ثانیا در فصل گرما به واسطه گرم‌شدن بدنه کولرهای فعلی که از فلز است، گرم‌شدن هوای داخل کولر باعث می‌شود نیمی از توان مصرفی نیز صرف خنک شدن هوای داخل کولر شود، در نتیجه حداقل ‪ ۲۰۰‬وات در ساعت نیز در این بخش صرفه جویی خواهد شد.

وی افزود: بر اساس محاسبات فوق حداقل ‪ ۱۰۰‬تا‪ ۳۵۰‬وات در ساعت صرفه‌جویی در مصرف توان مصرفی برای هر کولر بدست می‌آید که باتوجه به اینکه کولرها در فصل گرما به طور متوسط ‪ ۱۸‬ساعت در روز روشن هستند، این صرفه جویی برای هر کولر در روز به عدد ‪ ۱۸۰۰‬تا‪ ۶۳۰۰‬وات می‌رسد.

صغیرا تصریح کرد هم اکنون حدود یک میلیون دستگاه کولر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت استفاده و یا جایگزینی کولرهای جدید می‌توان روزانه ‪ ۲۰۰‬مگاوات برق که برابر میزان برق تولیدی در چند نیروگاه است را صرفه‌جویی کرد.

وی در تشریح جزییات کولرهای جدید گفت با توجه به تعبیه حوضچه‌ای برای آب در دربهای کولر جدید ابتدا آب تا یک ارتفاع مشخص بالا آمده و سپس بر روی فیلترها سرریز می‌شود با این کار آب تنها بر روی یک قسمت بخصوص از فیلتر ریخته نشده، بلکه به صورت یکنواخت در سراسر فیلتر سرریز می‌شود.

به گفته وی جایگزینی یاتاقانهای غلتشی به جای لغزشی برای بادبزن (‪ (fan‬باعث کاهش در توان مصرفی کولر و در نتیجه افزایش راندمان می‌شود.

مخترع کولرهای پلاستیکی و بدون پمپ آب تصریح می‌کند: با اعمال اصلاحات در طرح جدید می‌توان رده انرژی را حداقل (در بدترین شرایط) از ‪ G‬به ‪ F‬ارتقا داد و این به معنای آن است که مصرف انرژی در هر کولر قابل کاهش است.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد مهدی ابراهیمی پنج‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:57 ب.ظ

لطفا اطلاعات بیشتری در مورد طرح کولر آبی با بدنه پلاستیکی برای اینجانب ارسال نمایید

جناب آقای ابراهیمی
با سلام٬
متاسفانه خبر جدیدی در باره کولر آبی با بدنه پلاستیکی به دستم نرسیده است. شاید بتوانید با مراجعه به اداره ثبت اختراعات٬ آدرس آقای رسول صغیرا را به دست آورید و مستقیماْ با ایشان تماس بگیرید.
لطفاْ اگر اطلاعات بیشتری به دست آوردید٬ با ارسال خبر آن٬ سایر خوانندگان را هم در جریان قرار دهید.
متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد