اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

"زغال سنگ مایع" به یک سوخت پاک برای آینده تبدیل می شود

در گذشته زغال سنگی که کارگران عرق ریزان با بیل آن را به کوره لکوموتیوها می‌ریختند، موتور قطارها را به حرکت در می‌آورد.


اما اکنون، دو قرن پس از زمانی که لکوموتیوهای بخاری در ایجاد انقلاب صنعتی نقش بسزایی ایفا کردند، یکبار دیگر همان زغال سنگ شاید همان سوختی باشد که "عصر جت" می‌تواند به آن تکیه کند.

اما این بار هواپیماهای آینده قادر خواهند بود با سوخت مایعی که از زغال سنگ یا گاز طبیعی به دست می‌آید، به پرواز درآیند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره زغال سنگ مایع می‌نویسد نیروی هوایی آمریکا یک هواپیمای "ب-‪ ۵۲‬استراتوفورترس" را با استفاده از سوختی که پایه اصلی آن زغال سنگ است، چند بار بطور آزمایشی به پرواز درآورده است.

یک شرکت هواپیمایی آمریکایی به نام "جت‌بلو" نیز از تصویب لایحه‌ای در کنگره این کشور حمایت می‌کند که در صورت تصویب برای تهیه سوختهای جایگزینی تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و این امر می‌تواند فناوری را به سمتی هدایت کند که سوخت جت با قیمتی برابر بشکه‌ای ‪ ۴۰‬دلار تولید شود که این رقم به مراتب از قیمتهای کنونی نفت ارزانتر است.

چندین شرکت بزرگ استخراج زغال‌سنگ در آمریکا، که ذخایر زغال سنگ آن از میزان ذخایر نفت عربستان سعودی بیشتر است، در زمینه ایجاد راههایی برای ایجاد سوختهای برگرفته از کربن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

فناوری تولید سوخت مایع از زغال سنگ یا گاز طبیعی، فناوری جدیدی نیست. روش "فیشر- تروپش" که توسط دو محقق آلمانی به نامهای فرانتس فیشر و هانس تروپش در سال ‪ ۱۹۲۳‬به وجود آمد و در طول جنگ جهانی دوم، آلمان و ژاپن از این روش برای تولید سوخت‌های جایگزینی استفاده کردند. در سال ‪ ۱۹۴۴‬آلمان عملا ‪ ۶/۵‬میلیون تن یا ‪ ۱۲۴‬هزار بشکه در روز سوخت‌های جایگزینی تولید کرد.

اکنون در نقاط دیگری از جهان نیز سوخت مایع برگرفته از زغال سنگ(‪(CTL‬ مورد استفاده قرار دارد از جمله در افریقای جنوبی که ‪ ۳۰‬درصد نیازهای سوختی آن در زمینه حمل و نقل از این طریق تامین می‌شود.

اخیرا سخنگوی انجمن ملی معدن آمریکا گفت سوخت‌های بیودیزل از نظر تولید گازهای دی اکسید کربن امتیاز خاصی ندارند ضمن آن که هزینه تولید آن‌ها نیز بسیار هزینه بر است و مشکلات جدی دیگری نیز از لحاظ زیرساختی و غیره ایجاد می‌کند.

اما این سخنگو گفت سوخت‌های مایع برگرفته از زغال سنگ، برای مصارف حمل و نقل به میزان قابل ملاحظه‌ای پاک تر از سوختهای متعارف هستند.

"لوک پوپوویچ" اضافه کرد این امکان وجود دارد که آمریکا از رقبای اقتصادی خود مانند چین که قصد دارد ‪ ۲۵‬میلیارد دلار صرف احداث کارخانه‌های تبدیل زغال سنگ به سوخت مایع کند، عقب بماند.

یک کارشناس آمریکایی گفت کارخانه‌های آمریکایی هر یک احتمالا هر روز با صرف ‪ ۸/۵‬میلیون تن زغال سنگ، ‪ ۴۰‬هزار بشکه سوخت ‪ CTL‬تولید می‌کنند این در حالی است که چین تلاش خود را متوجه ساختن کارخانه‌هایی کرده است که می‌توانند روزانه ‪ ۶۰‬هزار بشکه سوخت ‪ CTL‬تولید کنند.

اما چگونگی پیشرفت برنامه‌های آتی بسته به روند آتی قیمتهای نفت در بازارهای جهانی خواهد بود.

کارخانه یک میلیارد دلاری "بول ماونتن" قرار است ظرف شش سال روزانه ‪ ۲۲‬هزار بشکه سوخت دیزل و ‪ ۳۰۰‬مگاوات برق که برای مصرف ‪ ۲۴۰‬هزار خانه کافی است را تولید کند.

رییس یک شرکت انرژی آمریکا می‌گوید گزارشهایی وجود دارد که نشان می‌دهد چین می‌تواند با استفاده از زغال سنگ، با هزینه ‪ ۲۵‬دلار، معادل یک بشکه نفت انرژی تولید کند در حالی که در آمریکا این رقم بیشتر حول و حوش ‪۴۵‬ دلار است.

یک شرکت سوخت‌های جایگزینی در آمریکا اخیرا اعلام کرد که سوخت جت "فوق پاک" تولید این شرکت با موفقیت در پرواز یک بمب افکن ب-‪ ۵۲‬در پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا آزمایش شده است. این بمب افکن با سوختی که ‪ ۵۰‬درصد آن ‪ CTL‬و ‪ ۵۰‬درصد سوخت جت متعارف جی‌پی-‪JP-8) ۸)‬بود، به پرواز درآمد.

این پرواز آزمایشی بخشی از یک طرح وزارت دفاع آمریکا تحت عنوان "ابتکار سوخت مطمئن" است که هدف آن ایجاد منابع مطمئن داخلی برای تامین نیازهای انرژی ارتش آمریکاست.

پنتاگون امیدوار است از استفاده خود از نفت خام و تولیدکنندگان خارجی بکاهد و تا سال ‪ ۲۰۱۶‬حدود نیمی از سوخت پروازی مورد نیاز خود را از منابع جایگزینی تامین کند.

ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد