اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

شرکت‌های صنعت برق در آستانه ورشکستگی قرار دارند

سندیکای صنعت برق ایران با ارسال نامه‌ای به سران سه قوه نوشت:علیرغم گذشت 100 سال از عمر صنعت برق ایران و خودکفایی و استقلال فنی در این صنعت پس از 28 سال، شرکت های صنعت برق ایران در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سندیکای صنعت برق، در این نامه آمده است:امروز مفتخریم تا سرآمد صنعت برق خاورمیانه باشیم و بیش از 90 درصد تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق مورد نیاز این صنعت را در کشور تولید کنیم تا نه تنها عملا کشور از بخش عمده ای از واردات بی نیاز شود، بلکه تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی این صنعت را به بازارهای خاورمیانه و دیگر مناطق دور دست شامل آفریقا و حتی آمریکای لاتین صادر کنیم، بطوری که هم اکنون حجم قراردادهای در دست اجرای شرکت های عضو سندیکا بالغ بر صدها میلیون دلار است.
این نامه می افزاید: متاسفانه دستاوردهای بزرگ و گرانقدر مزبور که در سال‌ها سختی عاید میهن اسلامی شده، در چند ساله اخیر به علت تنگناها و کمبودهای بودجه ای و اعتباری وزارت نیرو (مشخصا شرکت توانیر) با تهدیدات جدی و جبران ناپذیری مواجه شده و در نتیجه شرکت های صنعت برق ایران در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.
سندیکای صنعت برق در این نامه می نویسد: با ادامه این وضعیت توقف و تعطیلی پروژه های این صنعت و به تبع آن حدوث مجدد کابوس خاموشی های گسترده در سال 1386، کاهش قدرت رقابت شرکت های ایرانی در صادرات کالا و خدمات مهندسی، افزایش وابستگی کشور به شرکت های خارجی و کاهش اشتغال و در نهایت غرق شدن صنعت عظیم و با شکوه برق ایران و لطماتی فراگیر پیش بینی می شود.
در بخش دیگری از این نامه آمده است:شرکت توانیر بالغ بر 1700 میلیارد تومان به پیمانکاران و سازندگان تجهیزات برقی بدهی دارد. همچنین خساراتی بیش از 500 میلیارد تومان به دلیل تغییر نرخ فلزات و نرخ ارز و همچنین خسارت دیرکرد پرداختها، به پیمانکاران و سازندگان وارد شده است . بنابراین تخصیص بودجه برای پرداخت بدهی ها و خسارات مذکور به این بخش از صنعت، بسیار ضروری است.
سندیکای صنعت برق در ادامه این نامه آورده است: پیمانکاران و سازندگان خارجی در رابطه با مطالبات خود با در اختیار داشتن LC ارزی، نسبت به پیمانکاران و سازندگان داخلی در شرایط بسیار مطلوب تری قرار دارند. ولی در این زمینه شرکت‌های ایرانی با مشکل روبرو می شوند. بنابراین الزام کارفرمایان به اجرای LC ریالی در قراردادهای داخلی، می تواند به رفع مشکلات پیمانکاران داخلی، کمک های شایانی داشته باشد.
در ادامه این نامه امده است:بر اساس آمار رسمی و تایید کارشناسان، کاهش تلفات به میزان 20 درصد از متوسط تلفات فعلی در شبکه های قدیمی و مستهلک توزیع کل کشور باعث جلوگیری از احداث 8 نیروگاه هزار مگاواتی جدید و 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت برق خواهد شد که بدون تحمیل هزینه ای بر دولت می توان از محل فروش تلفات و ذخیره برق، بودجه ای برای اصلاح و بهینه سازی کل شبکه توزیع کشور در نظر گرفت.
در این نامه آمده است: با توجه به کسری بودجه وزارت نیرو که حدود 5400 میلیارد تومان اعلام شده مهمترین راهکار برای نجات و توسعه آتی صنعت برق و ایجاد فرهنگ صحیح در مصرف مردم، حذف یارانه های پنهان در این صنعت است.
در ادامه این نامه امده است:نظر به نیاز حیاتی کشور و رشد مصرف واقعی طی 10 سال آینده، احداث 60 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و ایجاد ایستگاه‌ها و شبکه های انتقال نیرو ضروری بوده، و لذا حدود 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز می باشد که این مهم بی شک با حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی و نیز ایجاد جاذبه های دیگر برای فعالان در صنعت برق کشور میسر خواهد شد. بنابراین، برقراری معافیت های گمرکی و مالیاتی و ایجاد تسهیلات مشابه ضرورت دارد.
در بخش دیگری از این نامه امده است:به منظور افزایش ارزش مجموعه سبد انرژی (نفت، گاز و برق) در سال‌های آتی و تبدیل کشور به شاهراه انرژی منطقه و با توجه به نیاز مرم کشورهای همسایه به برق، تبدیل گاز به برق و سپس صادرات آن علاوه بر ایجاد اشتغال و دیگر مزیت های استراتژیک برای کشور در حدود 2 برابر ارزش افزوده خواهد داشت. از این رو توصیه می گردد با مشارکت بخش خصوصی صادرات برق به جای صادرات گاز در اولویت قرار گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد