اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

رییس هیات مدیره سندیکای برق ایران خواستار حل مشکلات این صنعت شد

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران از دولت به ویژه وزارت نیرو خواست که برای حل مشکلات صنعت برق به اعضای این سندیکا که فعالان این صنعت در کشور محسوب می‌شوند، کمک کند.


" محمد پارسا" در گفت‌وگو باخبرنگاران تاکید کرد :حیف است صنعت برق کشور که با همکاری بی‌دریغ وزارت نیرو به این جایگاه ارزنده در منطقه رسیده است در اوج شکوفایی با مشکلاتی مواجه باشد.

وی به حمایت‌های گسترده وزارت نیرو از صنعت برق کشور نظیر برگزاری مناقصه‌ها در میان شرکت‌های داخلی و عدم‌امضای قرارداد با رقبای خارجی اشاره کرد و در عین حال خواستار پرداخت بدهی‌های دولت به فعالان صنعت برق کشور شد.

پارسا تصریح کرد : وزارت نیرو ‪ ۱۷‬تریلیون ریال به اعضای سندیکای صنعت برق کشور بابت اجرای قراردادهای امضا شده بدهکار است.

رییس هیات مدیره ‌سندیکای صنعت برق گفت : سال گذشته به‌دنبال مذاکرات با مجلس شورای اسلامی حدود‪ ۱۰‬تریلیون ریال بدهی سال‌های قبل دولت به صنعت ‌برق کشور پرداخت شد اماهنوز حدود ‪ ۱۷‬تریلیون بدهی دیگر باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو حدود پنج تریلیون ریال نیز بابت هزینه خسارت و تعدیل به فعالان صنعت برق کشور بدهکار است.

پارسا ، صنعت‌ برق ایران را نخستین حوزه صنعتی‌خواند که صادرات‌خدمات مهندسی را از سال ‪ ۷۲‬شروع کرده است و اظهارداشت : تا سال ‪ ۸۲‬روند صادرات با رشد قابل توجهی ادامه داشت بطوری که در این سال صادرات صنعت برق کشور به یک‌و نیم میلیارد دلار رسید.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران تاکید کرد: با توجه به مشکلات مالی بخش صنعت برق کشور و عدم بازپرداخت بدهی‌های آن، روند افزایش صادرات صنعت برق طی ‪ ۳‬سال گذشته ثابت مانده است در حالیکه اگر طبق روند سال‌های گذشته ادامه می‌یافت حجم صادرات صنعت برق با رشد سالانه ‪ ۳۰‬درصد امسال باید به ‪ ۳‬میلیارد دلار می‌رسید.

وی به اهداف چشم‌انداز ‪ ۲۰‬ساله کشور از جمله تبدیل شدن ایران به قدرت نخست خاورمیانه و به خودکفایی ایران در صنعت برق و صادرات قابل توجه آن به کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت : رکود و درجازدن صادرات خدمات مهندسی برق ، صنعت برق کشور را در آینده با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

رییس هیات مدیره‌سندیکای صنعت برق ایران از مهمترین مشکلات این صنعت را "افزایش قیمت مواد اولیه به‌دنبال افزایش قمیت نفت در دنیا" دانست‌و گفت که این مشکل سبب شده تا هزینه تمام شده در بخش صنعت برق ‪ ۷۰‬درصد افزایش یابد و این درحالی‌است که نرخ فروش برق به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت بر اساس هزینه تمام شده تعیین نمی‌شود.

وی افزود:در چنین شرایطی وزارت نیرو به‌دلیل نداشتن بودجه کافی تعهدات خود را به مجریان طرح‌ها و پیمانکاران این صنعت پرداخت نکرده است و مشارکت این بخش در طرح‌های بعدی را با مشکل مواجه کند.

پارسا اضافه کرد:از سوی دیگر دولت بحث خصوصی‌سازی در صنعت‌برق و مشارکت گسترده بخش خصوصی برای تولید ‪ ۴۰‬هزار مگاوات برق طی ‪ ۱۰‬سال آینده را مطرح کرده است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران اظهار داشت : بخش دولتی اعلام کرده که تنها توان تامین بودجه ‪ ۱۸‬هزار مگاوات از این برنامه را دارد و قرار است بقیه این تعهد توسط بخش خصوصی اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل تامین مالی در صنعت برق معطوف به تامین سرمایه لازم برای احداث نیروگاه نیست بلکه بیشتر نگرانی و مشکلات بخش خصوصی متوجه پرداخت به موقع پول پس از تولید برق و خرید آن از سوی بخش دولتی است.

پارسا به نامه‌ای که سندیکای صنعت برق ایران در تاریخ دوم دی ماه به سران سه قوه نوشته است ، اشاره کرد و گفت : اگر به مشکلات صنعت برق کشور اکنون رسیدگی نشود در سالهای آینده با مشکلات بیشتری از جمله خاموشی‌های گسترده مواجه می‌شویم.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران تاکید کرد : کشوری که برای صنعتی‌شدن برنامه‌ریزی کرده حتی یک ساعت خاموشی‌نیز به معنای بازماندن صنایع آن از بازار رقابت و از دست دادن فرصت‌ها است.

وی تصریح کرد: اکنون ‪ ۲۵‬درصد ذخیره انرژی برق کشور مصرف شده است و در شرایط استاندارد باید نظیر سایر کشورها حدود ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬درصد ذخیره انرژی الکتریکی در کشور داشته باشیم.

پارسا به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای رشد سالانه هشت‌درصد درحوزه صنعت برق و توسعه‌این صنعت در چشم‌انداز ‪ ۲۰‬ساله کشور اشاره کردو گفت: خاموشی‌های گسترده آسیب‌هایی به دنبال دارد که تنها برای جبران آنها حداقل ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬سال زمان لازم است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران افزود : برای حل مشکلات صنعت برق کشور ، بخش دولتی باید تعهد کند که‌بودجه بیشتری را به‌عنوان بازپرداخت بدهی‌هابه صنعتگران بخش برق صرف می‌کند یااجازه می‌دهد مکانیزم بازار بدون محدودیت قیمت فروش برق اجرا شود.

وی ،" گشایش اعتبار اسنادی ریالی" را یکی دیگراز راهکارهای مقابله با مشکلات صنعت برق کشورخواند و اظهار داشت : پیمانکاران و سازندگان خارجی با در اختیار داشتن اعتبار اسنادی ‪ LC‬ارزی مطالبات خود را دریافت می‌کنند و نسبت به پیمانکاران داخلی در شرایط مطلوب‌تری قرار دارند.

پارسا تاکید کرد:اگر به تولیدکنندگان داخلی اجازه داده شود که برق را به نرخ بین‌المللی به کشورهای همسایه صادر کنند بخش خصوصی به لحاظ مالی تقویت می‌شود تا حدی که می‌تواند تعرفه‌های داخلی برای مصرف برق را نیز تقبل کند.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان‌اینکه "فرصت‌های زیادی در کشورهای همسایه برای فروش برق به قمیت بین‌الملی وجود دارد"، خاطر نشان کرد: ترکیه در قسمت شرقی خود با مشکل کمبود برق مواجه است، عراق به انرژی الکتریکی نیاز دارد و پاکستان دائما در حال نامه‌نگاری و ارسال درخواست به مقامات ایران برای صدور برق به این کشور است.

وی یکی دیگر از مشکلات صنعت برق‌کشور را "اتلاف انرژی الکتریکی در شبکه" دانست و گفت : هم‌اکنون حدود ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۰‬درصصد انرژی الکتریکی در شبکه تلف می‌شود در حالیکه در یک شبکه پایدار این رقم‌باید به چهار تاپنج درصد برسد.

پارسا افزود: کاهش این میزان تلفات انرژی الکتریکی معادل این است که یک نیروگاه هشت هزار مگاواتی تاسیس کرده باشیم.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق کشور تاکید کرد: باید با اصلاح شبکه طی ‪ ۱۰‬سال آینده حدود ‪ ۲۰‬هزار مگاوات انرژی الکتریکی صرفه‌جویی کنیم.

وی تصریح کرد: حدود ‪ ۱۰‬درصداز اعضای سندیکای صنعت برق در حال خروج از سندیکاهستند و با ادامه‌این روند وزارت نیرو بایددوباره به‌سراغ پیمانکاران خارجی برود و حاصل حمایت و پشتیبانی آن از صنایع داخلی هدر می‌رود.

سندیکای صنعت برق ایران به عنوان نهادی صنفی متشکل از حدود ‪ ۲۰۰‬عضو اعم از سازندگان ، پیمانکاران ، مشاوران و کارفرمایان صنعت برق است که با هدف ایجاد شرایط متوازن و رقابتی و در جهت افزایش اثربخشی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، سال ‪ ۱۳۷۹‬تاسیس شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد