اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

یک واحد بخار نیروگاه نکا به دلیل کمبود سوخت خارج از مدار است

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا از خارج از مدار بودن یک واحد بخار بزرگترین نیروگاه کشور به دلیل کمبود سوخت گاز و ذخیره مازوت ، خبر داد.

قدرت نیروگاه نکا ‪ ۲‬هزار و ‪ ۲۱۴‬مگاوات است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا ، مهندس "سیف الله علی اصغری " در جمع خبرنگاران اعزامی به مازندران با اشاره به اینکه نیروگاه نکا شش درصد برق مورد نیاز کشور را تامین می‌کند ، تصریح کرد، به علت کمبود سوخت گاز و نیز ذخیره مازوت، یک واحد بخار این نیروگاه از حدود ‪ ۲۵‬روز قبل از مدار خارج شده است و فعال نیست.

وی در ادامه افزود:با شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز درکشور، واحدهای نیروگاهی از ذخایر مازوت برای ادامه فعالیت استفاده می‌کنند. هر واحد بخار این نیروگاه روزانه ‪ ۱۱۰‬هزار مترمکعب گاز طبیعی ، استفاده می‌کند. همچنین مصرف مازوت این نیروگاه ‪ ۱۰‬میلیون لیتر در روز است .

به گفته وی ، سوخت اصلی واحدهای بخاری این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت جانشین مازوت است که گاز از طریق خط لوله ‪ ۳۰‬اینچ هاشمی نژاد و مازوت با توجه به اینکه در مازندران پالایشگاه وجود ندارد، از طریق راه‌آهن یا مخازن جاده‌پیما ، تامین می‌شود.

علی اصغری با اشاره به مصرف سوخت ذخیره مازوت ، میزان سوخت باقی مانده این نیروگاه را هم اکنون ‪ ۵۰‬میلیون لیتر ، عنوان کرد.

وی ظرفیت اسمی نیروگاه نکا را ‪ ۲‬هزار و ‪ ۲۱۴‬مگاوات و متشکل ازچهار واحد بخاری هر یک با قدرت اسمی ‪ ۴۴۰‬مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ‪ ۲‬واحد گازی با قدرت اسمی ‪ ۱۳۷/۵‬مگاوات و یک واحد بخار با قدرت ‪ ۱۶۰‬مگاوات و همچنین ‪۲‬ واحد گازی توربواکسپندر با قدرت اسمی هر کدام ‪ ۹/۵‬مگاوات ، عنوان کرد.

علی اصغری افزود: تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی برای افزایش بازدهی این واحدها از سال ‪ ۸۴‬شروع شد و با نصب واحد بخار در تابستان ‪۸۵‬ به شبکه سراسری وصل شد.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا تاکید کرد، بازدهی واحدهای گازی این نیروگاه تنها ‪ ۳۱‬درصد است که با راه‌اندازی واحدهای بخار و تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی بازدهی آن افزایش قابل ملاحظه پیدا کرده است.

به‌گفته وی ،با توجه به امکانات پیش بینی شده دربخش سیکل ترکیبی، امکان راه‌اندازی یک واحد بخار دیگر و افزایش ظرفیت نیروگاه تا سه هزار مگاوات نیز وجود دارد که در صورت تخصیص بودجه قابل انجام خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد، افزایش حجم مخازن ذخیره مازوت به میزان پنج واحد نیز از دیگر پروژه‌های در دست اجرا است که در چند ماه آینده به پایان می‌رسد.

علی اصغری استفاده از آب دریا برای خنک کردن تجهیزات نیروگاه را از ویژگیهای این نیروگاه برشمرد و تاکید کرد،حدود ‪ ۲‬هزار مترمکعب از آب دریا از طریق کانال به تاسیسات نیروگاه هدایت می‌شود که تقریبا ‪ ۹‬تا ‪ ۱۰‬درجه گرمتر می‌شود.

وی در پایان افزود: با توجه به طراحی ‪ ۷۴۰‬کیلومتر کانال روباز و نیز تعبیه دریچه‌هایی در طول کانال، آب دوباره خنک شده و با اختلاف دمای ‪۱/۵‬ درجه بالاتر دوباره به دریا بازگردانده می‌شود که برای محیط زیست خطری ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد