اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

عدم تغییرساعت رسمی ‪ ۴۵۰‬میلیارد ریال به‌کشور ضرر واردمی‌کند

به گزارش ایرنا ٬ سازمان بازرسی کل‌کشور روزشنبه با استناد به گزارش کارشناسی، اعلام کرد، تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه نخست سال ‪ ۴۵۰‬میلیارد ریال صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق بدنبال دارد.

این در حالی است که "غلامحسین الهام" سخنگوی دولت هفته گذشته تاکید کرد گزارشات کارشناسی حاکی از درستی تصمیم دولت نهم مبنی بر عدم تغییر ساعت رسمی کشور است.

وی گفت: در سال گذشته دولت تصمیم گرفت ساعت رسمی کشور را تغییر ندهدو ما در پی این تصمیم شاهد کاهش مصرف بودیم و این امر در گزارش‌های رسمی نیز اعلام شده است.

سخنگوی دولت گفت: تصمیم برای تغییر ساعت در سال ‪ ۷۰‬یا‪ ۷۱‬اتخاذ شد، ولی هیچ گزارش مستند و کارشناسی وجود ندارد که مبنای آن تصمیم چه بود و این تصمیم بر اساس چه استدلالی گرفته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین " مصطفی پورمحمدی " وزیر کشور نیز اخیرا در خصوص تغییر ساعت رسمی کشور، گفت : براساس کار کارشناسی و نظرسنجی صورت گرفته ‪ ۶۰‬درصد مردم از عدم تغییر ساعت راضی هستند و با یکسان بودن زمان در طول سال، موافق هستند.

وی با اشاره به انجام کار کارشناسی در خصوص تغییر ساعات رسمی یادآور شد: در صورتی که براساس نتایج کار کارشناسی تغییر ساعت ، تغییر فاحشی در میزان مصرف انرژی ایجاد کند، دولت باید این کار را انجام دهد.

وحال سازمان بازرسی کل‌کشور بااستناد به بررسی‌های کارشناسان این سازمان بازرسی، تاکید دارد تغییر ساعت رسمی کشور درشش‌ماهه اول سال، کاهش یک ساعت از زمان اوج مصرف انرژی برق به میزان ‪ ۴۵۰‬میلیارد ریال و نیز معادل ‪۶۲۲‬ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها را درپی خواهد داشت.

براساس این گزارش، بااجرای طرح تغییر ساعت رسمی کشور در سال آینده ضمن اینکه، یک ساعت از مصرف برق در ساعات اوج مصرف در کشور جلوگیری می‌شود، از هدررفتن یک میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار مگاوات ساعت برق به‌ارزش تقریبی‪ ۴۵۰‬میلیارد ریال در سال جلوگیری خواهد شد.

نتیجه بررسی‌های کارشناسان وبازرسان سازمان بازرسی کل کشور درباره وضعیت مصرف انرژی در نتیجه عدم تغییر ساعت رسمی کشور، نشان می‌دهد : با تغییر ساعت رسمی کشور شاهد صرفه‌جویی معادل ‪ ۱/۵‬درصدی مصرف‌برق در کل کشور خواهیم بود. این میزان صرفه‌جویی با توجه به حدود ‪ ۱۰۰‬میلیون مگاوات ساعت انرژی مصرف‌شده در شش ماهه اول سال جاری، کاهش مصرف انرژی برق معادل ‪ ۱/۵‬میلیون مگاوات ساعت به ارزش تقریبی ‪ ۴۵۰‬میلیارد ریال را در پی خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید: چنانچه سوخت نیروگاه‌ها گازوئیل در نظر گرفته شود، تغییر ساعت رسمی کشور، صرفه جویی به میزان ‪ ۶۲۲‬میلیون لیترگازوئیل را نیز درپی خواهدداشت. از سویی این تغییر ساعت می‌تواند از سرمایه‌گذاری‌های اضافی دراحداث نیروگاه‌ها که به ازاء هر کیلووات ساعت یکهزار دلار نیاز دارد، جلوگیری نماید.

سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: باتوجه به اینکه شروع فعالیت ادارات دولتی، بخش‌های خدمات عمومی،تجاری، صنعتی و آموزشی ازحدود ساعت ‪ ۸‬صبح آغاز می‌شود، منحنی بار به تدریج سیر صعودی را طی می‌کند و درساعت‪۱۴/۳۰‬به حداکثر می‌رسد. با کاهش فعالیت این بخش‌ها سیرنزولی مصرف تا ساعت ‪ ۲۰(‬حدود‪ ۳۰‬دقیقه قبل از غروب آفتاب) به یک حداقل می‌رسد.

بانزدیک شدن غروب آفتاب در حدود ساعت ‪ ۲۰(‬در صورت تغییر ساعت) و تاریک شدن هوا، همزمان با روشن شدن لامپ‌های منازل، مغازه‌ها و روشنایی معابر و همچنین‌افزایش تدریجی‌استفاده ازدستگاه‌های صوتی و تصویری و وسائل و تجهیزات متنوع خانگی، مصرف انرژی به طور سریع افزایش یافته و طی ‪ ۳‬ساعت (تا ساعت ‪ (۲۳‬به حداکثر می‌رسد (زمان پیک یا اوج مصرف).

به گزارش کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور، نیاز مصرف برق که از الگوی رفتار زمانی مصرف‌کنندگان تبعیت می‌نماید، درساعات مختلف شبانه‌روزدر شش‌ماهه اول سال (با فرض تغییر ساعت رسمی‌کشور) دارای اختلاف فاحشی است.

این اختلافات از دیدگاه کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور، از ساعت ‪ ۲۴‬تا ‪ ۸‬بامداد (حداقل مصرف انرژی)، از ساعت ‪ ۸‬بامداد تا ساعت ‪ ) ۲۰‬متوسط مصرف انرژی) و از ساعت ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۴(‬حداکثر مصرف انرژی) است.

این گزارش تاکید دارد باتوجه به‌این که مصارف خانگی ‪ ۳۳/۶‬درصد و مصارف عمومی وتجاری ‪۱۸/۴‬درصد ازمصرف کل کشور را تشکیل می‌دهد و هم‌چنین عدم امکان ذخیره‌سازی برق ، نیروگاه‌های کشور جهت تامین کمبود برق مورد نیاز یا باید همزمان باافزایش مصرف ، تولید خود را افزایش دهند - که‌دراین صورت نیروگاه -ها و شبکه‌های برق دچار نارسایی‌ها و مشکلات فنی خاص خود می‌گردند- و یا با اعمال مدیریت مناسب، بخشی از مصارف انرژی را از زمان اوج بار به زمان‌های کم بار و یا متوسط انتقال داده تا در نهایت مدت زمان اوج مصرف کاهش یابد.

بررسی تغییر ساعت در فصل بهار و تابستان در سایر کشورها نشان می‌دهد از ‪ ۹۰‬سال پیش تاکنون، این اقدام در تعداد زیادی از کشورها به منظور استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف برق با بهره‌گیری از نورخورشید وطولانی‌بودن ساعات روزهای فصل بهار و تابستان به مرحله اجرا درآمده و درحال حاضر در ‪ ۷۷‬کشور جهان تغییر ساعت در این دو فصل به عنوان یک اصل پذیرفته شده و قانونمند، نهادینه شده است.

کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر این که تغییر ساعت رسمی کشور یکی ازشیوه‌های بهینه‌سازی مصرف برق است، نهادینه شدن این روش‌در تعداد کثیری‌ازکشورهای صنعتی وپیشرفته جهان را نشان توجیه فنی،اقتصادی و اجتماعی این تصمیم دانستند که علاوه برکاهش طول زمان اوج مصرف و انتقال بخشی از آن به"زمان متوسط مصرف"،از هدر رفتن صدها میلیاردها تومان بودجه‌دولت جلوگیری می‌نماید.

سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد تغییر ساعت رسمی کشور در‪ ۶‬ماهه نخست سال علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها بر اساس مطالعات‌انجام‌شده درکشورهایی که‌ازرویه تغییر ساعت استفاده می‌کنند،در میزان خواب‌ونشاط افراد، تولیدناخالص داخلی، میزان جرم، حوادث‌ترافیکی، فعالیت‌های ورزشی، سلامت عمومی جامعه، فعالیت‌های کشاورزی، وضعیت‌روحی وجسمی دانش‌آموزان و طول عمر افراد تاثیر دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد