اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

نیروگاه ذغال سنگی و گرم شدن کره زمین

به گزارش ایرنا یک متخصص آب و هوا در ناسا گفت، جلوگیری از فعالیت نیروگاه‌هایی که با سوخت زغال سنگ فعالیت می‌کنند عامل مهم و اساسی در کاهش انتشار دی اکسید کربن است و در نتیجه اثر قابل توجهی در گرم شدن هوای زمین دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، "جیمز هانسن" مدیر "موسسه مطالعات فضایی گودارت ناسا" گفت، تا زمان به وجود آمدن یک فناوری که بتواند انتشار گاز دی اکسید کربن را مهار و کنترل کند باید از ساخت نیروگاه‌های بیشتری که با سوخت زغال سنگ فعالیت می‌کنند، جلوگیری کرد.

وی در "باشگاه ملی مطبوعات" به خبرنگاران گفت، این تصمیم دشواریست و هیچ سیاستمداری مایل نیست صریحا بر ضرورت این کار تاکید کند.

انتشار دی اکسید کربن (‪ (CO2‬و سایر گازها در اتمسفر تاثیر گازهای به اصطلاح گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد. این گازها مانند شیشه‌های یک گلخانه، هوای کره زمین را گرم می‌کنند ولی در عین حال مانع خروج گرما از اتمسفر می‌شوند.

هانسن گفت، ایجاد فناوری که بتواند انتشار گاز دی‌اکسید کربن را مهار کند احتمالا پنج تا ‪ ۱۰‬سال دیگر طول می‌کشد. و تا آن زمان تمامی
نیروگاه‌هایی که با سوخت زغال سنگ فعالیت می‌کنند و ‪ CO2‬را مهار نمی‌کنند باید از بین بروند.

نیروگاه‌های برق و حمل‌ونقل از منتشرکننده های اصلی دی اکسید کربن هستند. این گاز از زمان ظهور انقلاب صنعتی که موجب افزایش شدید استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت شد، تا حد زیادی مسئول افزایش دمای هوای کره زمین است.

تصاویر شگفت‌آور اخیر از ذوب شدن پوشش یخی قطب بسیاری از انسان‌های شکاک را متقاعد کرده است که گرم شدن هوای کره زمین همچنان ادامه دارد.

هانسن گفت، این فرض که هزاران سال طول می‌کشد تا ورقه‌های یخی تغییر کنند بسیار نادرست است.

وی گفت، به دلیل ذوب شدن لایه یخی قطب، سطح آب دریا اکنون با سرعت حدود ‪ ۳۵‬سانتی‌متر در قرن در حال افزایش است.

هانسن افزود، به ویژه ورقه یخی غرب قطب جنوب آسیب پذیر است و در صورت فروپاشی احتمالا می‌تواند در عرض یک یا دو قرن دیگر سطح آب دریا را پنج تا شش متر افزایش دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد