اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

خاورمیانه و آفریقا نیازمند اصلاحات در مصرف منابع آب است

بانک جهانی روز یک‌شنبه اعلام کرد دولتهای کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا باید بهبود مصرف منابع آب خود را تسریع کنند و هشدار داد که آب در دسترس برای هر فرد در این ناحیه تا سال ‪ ۲۰۵۰‬به نصف میزان فعلی آن کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در گزارش جدید بانک جهانی اعلام شده‌است که برخی کشورهای منطقه از هم‌اکنون با بحران آب مواجه شده‌اند که این وضعیت در صورت عدم اجرا شدن اصلاحات اساسی، وخیم‌تر خواهد شد.

در این گزارش ذکر شده‌است که شهرهای منطقه در آینده برای تامین آب آشامیدنی خود بیشتر و بیشتر به فرایند پر هزینه نمک زدایی آب دریا وابسته خواهند شد و در دوران خشکسالی به میزان بیشتری به تامین اضطراری آب با کمک تانکرها وابسته خواهند بود.

شمال آفریقا و خاورمیانه هم‌اکنون یکی از فقیرترین نقاط جهان از لحاظ برخورداری از منابع آب است و استفاده از منابع تجدیدشدنی آب در این منطقه از تمامی نقاط دیگر جهان بیشتر است.

در گزارش بانک جهانی اعلام شده‌است که کمبود آب تاثیر کوتاه مدت و نیز بلند مدت بر رشد اقتصادی و میزان فقر موجود در ناحیه خواهد داشت و سبب تشدید درگیری‌های اجتماعی درون و مابین جوامع خواهد شد و فشار بیشتری را نیز بر بودجه‌های عمومی کشورهای منطقه وارد خواهد کرد.

هم‌اکنون یک نفر از هر سه نفر در جهان در نقاط کم آب زندگی می‌کنند.

در آفریقای شمالی و خاورمیانه، رهبران کشورها بارها هشدار داده‌اند کمبود آب مرتبط با افزایش جمعیت و نیز تغییرات آب و هوایی می‌تواند در آینده مشکلات زیادی را بوجود آورد.

"جولیا باکنال" کارشناس منابع بانک جهانی اعلام کرد همه این موارد نشان می‌دهند منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در آینده مجبور می‌شود از منابع آب محدودتر، برداشت بیشتری داشته باشد.

بانک جهانی در گزارش خود مجموعه‌ای از تغییرات فنی و سیاسی را برای مصرف منابع آب در این منطقه پیشنهاد کرده‌است که از جمله آنها می‌توان به کاهش نشتی‌های آب، اصلاح زیرساختهای فاضلاب و نیز اصلاح آبیاری کشاورزی اشاره کرد. به گفته بانک جهانی، تامین‌کنندگان آب در کشورهای این منطقه باید از لحاظ اقتصادی از دولتها مستقل باشند و قوانین محیط زیستی جدید باید در کشورهای منطقه اعمال شوند.

در گزارش بانک جهانی عنوان شده‌است که افزایش تجارت محصولات کشاورزی، اصلاحات در بانکداری و خدمات بیمه و توسعه مخابرات و اینترنت می‌تواند نقش مهمی در بهبود مصرف منابع آبی داشته باشند. بانک جهانی همچنین اعلام کرده‌است که دولتهای منطقه و سازمانهای مرتبط با تامین آب باید در قبال اقدامات خود جوابگویی بیشتری داشته باشند.

به گفته کارشناسان بانک جهانی، وجود شفافیت در اقدامات سبب می‌شود شهروندان دلایل تصمیمات دولتها را درک کنند و نتایج واقعی این تصمیمات را نیز مشاهده و نقد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد