وزیر نیرو: پنج میلیارد دلار یارانه برق به هدر می رود
وزیر نیرو گفت: دولت در حالی سالانه پنج میلیارد دلار یارانه در بخش برق می پردازد که درصد قابل توجهی از برق تولید شده به دلایل مختلف به هدر می رود.
پرویزفتاح در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: اگر نرخ سود نیروگاه ها را به قیمت دولتی محاسبه کنیم رقم یارانه ای برق بیش از پنج میلیارد دلار در سال می شود.
وی با اشاره به اینکه نرخ برق در کشورهای اروپایی به طور متوسط هشت سنت است گفت: رقم نهایی برق فروخته شده در ایران معادل 5/1 سنت است. یعنی انرژی برق در ایران یک ششم قیمت جهانی عرضه می شود.
وی ارزانی برق و فرسودگی شبکه ها را دو عامل اصلی هدر رفتن برق در ایران دانست و تصریح کرد: در صورت واقعی شدن قیمت برق بخشی از زیان هدر رفت در جریان عرضه و تقاضا جبران می شود.
وزیر نیرو با اشاره به ارتباط هدر رفتن برق در شبکه ها و یارانه انرژی گفت: اصلاح ساختار شبکه ها به هزینه نیاز دارد و از آنجا که درآمد کم بخش برق از ایجاد هرگونه اصلاح در ساختار شبکه ها جلوگیری می کند، این امر باعث افزایش تلفات برق می شود.
فتاح با اشاره به اینکه در سایر کشورها هزینه های تعمیرات، بازسازی و تولید شبکه از محل فروش برق تامین شده و سود فروش برق برای خدمت رسانی به دیگر دستگاه ها نیز هزینه می شود خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما پول نفت و گاز و انرژی صادر شده در ساختار شبکه ای هزینه می شود که برق آن از قیمت واقعی برخوردار نیست.