ایران می‌تواند به جرگه صادرکنندگان آبهای بسته‌بندی بپیوندد
مدیرعامل یک واحد صنایع غذایی کشور اعلام کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای بکر در زمینه آب، می‌تواند به جرگه صادرکنندگان آبهای بسته‌بندی در جهان بپیوندد.
" غلامرضا محمدی " در جریان بازدید خبرنگاران از این واحد صنعتی گفت:
چنانچه‌باحمایت دولت ‪ ۵۰‬کارخانه آب بسته‌بندی هر کدام به ظرفیت تولید سالانه ‪ ۵۰۰‬میلیون لیتر آب ، در کشور ایجاد شود، ایران می‌تواند در جهان یکی از کشورهای مطرح در زمینه صادرات آب بسته‌بندی شده ، باشد.
وی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای اروپایی را از جمله هدف‌های بازار صادراتی ایران برای صدور آب بسته‌بندی شده ذکر کرد و افزود: در صورت تحقق این امر ،ایران با برخورداری از شرایط مناسب و داشتن مواد اولیه ظروف بسته‌بندی آب ، با تامین بخشی از آب مصرفی مورد نیاز کشورهای مذکور، درآمد ارزی زیادی کسب خواهد کرد.
محمدی با بیان اینکه آب باید دارای سه پارامتر کیفیت، کمیت و قیمت باشد ، تاکید کرد ،این سه عامل لازم و ملزوم یکدیگر هستند و برای بازارهای داخلی و خارجی مهم تلقی می‌شوند.
وی با مقایسه‌ای بین نفت و آب گفت: هزینه استخراج هر بشکه نفت خام (‪۱۵۸‬ لیتر ) اگر ‪ ۹‬تا ‪ ۱۵‬دلار و هزینه استخراج یک لیتر آب ‪ ۲۰‬ریال محاسبه شود، میزان درآمد ارزی آب ، بالاتر است. بهای یک لیتر آب در امارات حدود ‪۱۲‬ هزار ریال و در کشورهای اروپایی حدود ‪ ۱۷‬هزار ریال است.
محمدی با اشاره به تلفات منابع آبی کشور ، بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه آب و توسعه فرهنگ مصرف آب بسته‌بندی تاکید کرد و اظهار داشت : میزان مصرف آب بسته بندی در کشور اکنون سه میلیون بطر در روز است و پیش بینی می‌شود این میزان در سال‌های آتی به ‪ ۱۰‬میلیون بطر در روز برسد.
وی مصرف آب بسته‌بندی را الفبای صرفه‌جویی در مصرف آب دانست وتاکید کرد: هر آبی که از معدن یا چشمه بیرون بیاید، آب معدنی نیست، بلکه آب‌هایی که دارای املاح هستند ، آب معدنی تلقی می‌شوند. آب معدنی باید دارای سدیم که نگهداره آب معدنی است، باشد.
مدیرعامل کارخانه تولیدی آب‌های بسته‌بندی چشمه‌ساران گفت: این کارخانه با سرمایه‌گذاری ‪ ۶۵‬میلیارد ریال و ‪ ۱۱‬میلیون یورو در سال جاری به بهره- برداری رسیده و ظرفیت تولید آن ‪ ۲۴‬هزار بطر یک و نیم لیتری در ساعت است.
محمدی که در سال جاری به عنوان یکی از کارآفرینان جشنواره قهرمانان صنعت برگزیده شد، افزود: این واحد برای صادرات هیچ مشکلی ندارد و موفق شده از هم‌اکنون تولید آب بسته‌بندی خود را به میزان سالانه ‪ ۱۹۰‬میلیون لیتر برای مدت ‪ ۱۰‬سال به امارات پیش فروش کند.
وی خواستار حمایت دولت از صادرات و تدوین استاندارد آب بسته‌بندی از سوی موسسه استاندارد شد.
محمدی برنامه تولیدات این کارخانه را تولید آب‌های معدنی، فرامعدنی ،آب های طعم‌دار و انواع نوشابه‌های گازدار ذکر کرد و افزود: چنانچه مجوزهای لازم از سوی دستگاههای ذیربط صادر شود ، این واحد تا پایان امسال تولید آب های طعم‌دار را که برای پیشگیری از امراض مفید است ، آغاز خواهد کرد.