محققان بازده سلول خورشیدی را افزایش دادند

یک کنسرسیوم اروپایی بازده سلولهای خورشیدی سیلیکونی را به منظور کاهش هزینه تولید برق خورشیدی بهبود بخشیده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، مرکز تحقیقات انرژی ای‌سی‌ان هلند اعلام کرد محققان بازده فرایند تبدیل (انرژی خورشید به برق) در سلولهای خورشیدی سیلیکون (مالتی کریستالین multicrystaline) را 18درصد افزایش دادند.
بازدهی برای منابع انرژی تجدیدشونده مانند باد، خورشید و سوختهای زیستی، بازدهی بسیار پراهمیت است و در کاهش هزینه‌ها و توانایی رقابت با سوختهای فسیلی نقش کلیدی دارد.
هزینه تولید برق خورشیدی در حال حاضر هشت برابر انرژی حاصل از سوختهای فسیلی است. درحالی که بازار سوختهای فسیلی سالانه30درصد رشد دارد، برق خورشیدی کمتر از یک درصد انرژی مصرفی جهان را تامین می‌کند.
تحقیقات سلول خورشیدی را کنسرسیومی مرکب از موسسه‌ها و شرکتهای اروپایی از جمله  ECN در طرح CrystalClear و با هدف ساخت واحدهای خورشیدی سیلیکونی پر بازده و کم هزینه دنبال می‌کنند. این کنسرسیوم همچنین فرایندی برای ساخت سلولهای خورشیدی بسیار کوچک ابداع کرده است که بازده مواد سیلیکونی بسیار خالص را بالا می‌برد.
سیلیکون ماده مورد استفاده در سلول فتوولتائیک  photovoltaic است که انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کند. بازار سیلیکون جهانی در اثر رقابت سازندگان سلول خورشیدی با بخش الکترونیک دچار کمبود این ماده شده است. انتظار می‌رود تا سال2008یعنی یک سال دیگر این کمبود برطرف شود.
به اعتقاد این کنسرسیوم فناوریهای جدید هزینه تولید سلولهای خورشیدی را به نصف می‌رساند. بالا بردن حجم تولید نیز به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. شرکتهایی مانند شل سولار، بی‌پی سولار و موسسه‌های تحقیقاتی و دانشگاههای کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند در این کنسرسیوم مشارکت دارند.

منبع: پارس درگاه