پیل سوختی به عنوان واحد انرژی پشتیبان در هواپیما

محققان مرکز سیستم‌های انرژی خورشیدی فرانهوفر (ISE) و مرکز هوافضای آلمان (DLR) یک مبدل حرارتی با سوخت نفت سفید را در یک پیل سوختی اکسید جامد دما بالا به عنوان مولد انرژی پشتیبان در هواپیما یکپارچه و استفاده کردند.

به گزارش سرویس «فن آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حال حاضر، نیروی الکتریکی مورد نیاز هواپیما در هنگام پرواز، توسط ژنراتورها (متصل به موتور) تامین می‌شود.

همچنین یک واحد انرژی پشتیبان توربین گازی وظیفه تامین انرژی هواپیما روی باند فرودگاه را بر عهده دارد.

با جایگزین کردن یک واحد انرژی پشتیبان پیل سوختی، آلودگی صوتی، مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

شرکت بوئینگ پیش بینی کرده است که با استفاده از یک پیل سوختی اکسید جامد 440 کیلووات، میزان مصرف سوخت JET-A برای تولید انرژی در حال حرکت با سرعت بهینه 40 درصد و برروی واحدهای سطح زمین 75 درصد کاهش یابد.

این شرکت بر روی واحدهایی نیروی پشتیبان پیل سوختی اکسید جامد تحقیق می‌کند و قصد دارد تا سال 2015 آنها را مورد استفاده قرار دهد.

در سیستم مذکور، ISE مبدل‌های حرارتی و کوره‌های گازی خروجی را توسعه داده است و DLR وظیفه ساخت استک پیل سوختی اکسید جامد و یکپارچه سازی آن با مبدل در دستگاه مورد آزمایش را بر عهده دارد.

به گزارش ایسنا، بخشی از گاز ورودی به واحد پیل سوختی اکسید جامد که به هیدروژن تبدیل نشده است، در یک کوره متخلخل سوزانده می شود و به این طریق گرمای مورد نیاز برای تبخیر و پیش گرمایش جریان و واکنشگرهای مبدل و هوای کاملا در پیل سوختی تامین می‌شود.

عملکرد همزمان سیستم مبدل با پیل سوختی اکسید جامد تولید گاز سنتز با شدت جریان حدود 10 تا 45 لیتر در دقیقه را موجب می‌شود.

سوخت مورد استفاده بنزین JETA-1 گوگرد زدایی شده است و حذف گوگرد از نفت سفید یکی از عوامل مهم برای کاربردهای آتی چنین سیستم‌های ترکیبی مبدل ــ پیل سوختی محسوب می‌شود و ISE دو فرایند گوگردزدایی را نیز به عنوان بخشی از کار با موفقیت انجام داده است.