نشست مدیران نیرو در ایسنا
مدیرعامل و معاون توسعه و امور اقتصادی توانیر و مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به اتفاق هیات همراه با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی نشستی با گروه انرژی ایسنا، در مورد مسائل صنعت برق و مشکلات پیش روی این صنعت به گفت‌وگو پرداختند.
محمدعلی وحدتی ـ مدیرعامل شرکت توانیر ـ در ابتدا اظهار کرد: هم اکنون تعرفه‌های بخش انرژی کشور واقعی نیست و بنابراین قرارداد بیشتر نیروگاه‌های بخش خصوصی با شرط تحویل سوخت توسط وزارت نیرو و تبدیل آن به برق از سوی بخش خصوصی است.
وی در خصوص تامین سوخت نیروگاه‌ها یادآور شد: محدودیت‌هایی که در سوخت رسانی در زمستان وجود دارد باعث شده که تقریبا اثر سوخت در قرارداد‌های نیروگاهی حذف شود و تامین آن بر عهده وزارت نیرو باشد و نیروگاه‌ها قیمت تبدیل انرژی را دریافت کنند.
او ادامه داد: در حال حاضر سوخت اصلی نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی است و بنابراین سعی می‌کنیم در نقاطی که وزارت نفت امکان تامین گاز طبیعی را دارد، نیروگاه احداث کنیم؛ اما در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان لوله‌کشی گاز وجود ندارد و ما نیاز به تولید محلی داریم و نمی‌توانیم کل مصرف را از شبکه سراسری تامین کنیم؛ لذا به اجبار باید نیروگاه‌هایی با سوخت گازوئیل احداث کنیم.
وی در این باره گفت: البته با توجه به ارزش بالای گازوئیل، کمترین انرژی از این نیروگاه‌ها گرفته می‌شود و معمولا در ساعات پیک وارد مدار و در ساعات دیگر از آن خارج می‌شوند.
وحدتی، از وجود 50 درصد یارانه در بخش برق خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این که سوخت نیروگاه‌ها یارانه‌ای است، مقداری از هزینه‌های برق را نیز دولت متحمل می‌شود و در حال حاضر قیمت تمام شده برق بیش از 30 تومان است که به طور متوسط حدود 15 تومان فروخته می‌شود.
مدیرعامل توانیر با اعلام 2500 میلیارد تومان کسری بودجه صنعت برق و بدهکاری‌های گسترده این بخش تاکید کرد: فشار‌هایی که بر صنعت برق وارد می‌شود، با نگاه به دورنمای آینده ادامه خواهد داشت و این روال نه تنها بر صنعت برق بلکه بر کل جامعه آسیب وارد می‌کند.
به گزارش خبرنگار انرژی ایسنا، مسعود حجت ـ مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ـ نیز در ادامه این نشست از در پیش‌بودن سفر به عراق به همراه دکتر احمدیان ـ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ـ خبر داد و اعلام کرد: در این سفر قصد داریم با کشور عراق علاوه بر پل ذهاب که به خانقین وصل می‌شود، از چند نقطه دیگر ارتباط الکتریکی برقرار کنیم که طبیعتا تحقق این مساله به علاقه‌مندی عراق نیز مربوط می‌شود.
گفتنی است، سفر فوق در هفته گذشته انجام شد.
حجت گفت: با توجه به تمایل کشور عراق امیدواریم که از شش ماه آینده ارتباط الکتریکی از آبادان به این کشور را آغاز کنیم و هم اکنون در منطقه مریوان به پنج وین تا نزدیک مرز پیش رفته‌ایم و در صورت حل برخی از مشکلات می‌توانیم مقداری برق نیز از این منطقه به عراق صادر کنیم.
وی در خصوص صادرات 150 مگاواتی برق به عراق که در منطقه خانقین و از دو سال پیش انجام می‌شود، اذعان کرد: در صورتی که کشور مقابل برخی از کارهای فنی را در خاک خود انجام دهد، این مقدار با یک تمهیداتی می‌تواند تا 180 مگاوات ارتقا یابد و البته اگر ما شبکه داخلی خودمان را تقویت کنیم، امکان افزایش این میزان وجود دارد.
او همچنین درباره مبادلات برق خاطرنشان کرد: ایران با پاکستان، افغانستان و جمهوری خودمختار نخجوان در سه نقطه؛ با ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه در دو نقطه و با ارمنستان در یک نقطه ارتباط الکتریکی برقرار کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما از کشور ترکمنستان برق می‌خریم؛ اما به پاکستان، افغانستان و عراق می‌فروشیم و با آذربایجان و ارمنستان مبادله می‌کنیم؛ ضمن این که مقداری از برق ترکمنستان را به ترکیه و برق جمهوری آذربایجان را به نخجوان ترانزیت می‌کنیم و همچنین 50 مگاوات برق را در زمستان از طریق خاک ارمنستان به گرجستان وارد می‌کنیم و در تابستان از آن وارد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق، از مبادله برق و گاز با کشور ارمنستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قرارداد‌های این کار امضا شده و پس از کشیدن خطوط گاز، صادرات گاز ایران به ارمنستان و واردات برق آنها امکان پذیر می‌شود و امیدواریم برای انجام این تبادل با جمهوری آذربایجان نیز به توافق برسیم.
در این نشست بهمن مسعودی ـ معاون توسعه و امور اقتصادی توانیر ـ نیز به کمبود 2500 میلیارد تومانی منابع در صنعت برق اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌های توزیع با قوانین تصویب شده مستقل شوند و برق‌شان را از بازار خریداری کنند و در نهایت با یک یارانه‌ای به مشترکان بفروشند، مطمئنا این مابه التفاوت را دولت باید پرداخت کند.
او خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شرکت توانیر سود شرکت‌های برق منطقه‌ای را دریافت و به شرکت‌های زیان‌ده برق پرداخت می‌کرد؛ اما وقتی شرکت‌های توزیع مستقل شوند، بیشتر مکانیزم به سمت توزیع پیش می‌رود و آنها باید اختلاف نرخ را از دولت دریافت کنند و توانیر هم سود شرکت‌های برق منطقه‌ای را دریافت و برای احداث نیروگاه‌های جدید و سرمایه‌گذاری برای رفع استهلاک نیروگاه‌های موجود به کار گیرد.
وحدتی نیز در این باره گفت: در قانون استقلال شرکت‌های توزیع پیش‌بینی شده در صورتی که برق کمتر از قیمت تمام شده خریداری شود، این مابه التفاوت را دولت باید پرداخت کند؛ زیرا تولیدکننده بخش خصوصی باید پولش را به طور کامل دریافت کند و در غیر این صورت ورشکسته می‌شود.
همچنین مسعودی با اشاره به افزایش زیان صنعت برق ابراز کرد: قاعدتا دولت با مشاهده این زیان‌ها در درازمدت اصراری بر ثابت ماندن نرخ‌ها نخواهد داشت و باید آن را اصلاح و یا جبران کند که البته این موضوع به سیاست‌های کلی و اقتصادی دولت مربوط می‌شود؛ به هر حال تکلیفی بر عهده بنگاه برق نیست و اگر موظف شد به نرخ کمتر از نرخ تمام شده بفروشد، این تفاوت را کسی که تکلیف را تعیین کرده‌ باید پرداخت کند و در غیر این صورت شرکت‌های مستقل توزیع از انجام وظیفه خود باز می‌مانند.
او اضافه کرد: سال گذشته هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو برای طرح‌های برق منطقه‌ای تخصیص داده شد و امسال نیز 500 میلیارد تومان در متمم پیش‌بینی شده که البته این مقدار و رقم سال گذشته کسری‌های صنعت برق را پوشش نمی‌دهد و این صنعت سال به سال از لحاظ توانایی فنی مستهلک‌تر می‌شود؛ لذا دولت باید اختلاف نرخ را پرداخت کند و یا بودجه‌ای را برای پیشبرد طرح‌ها در نظر گیرد.
حجت نیز در مورد یارانه صنعت برق خاطرنشان کرد: مساله یارانه در استقلال شرکت‌های توزیع باید بررسی شود و سپس این شرکت‌ها را تشکیل‌ دهیم.
مسعودی نیز در خصوص قیمت برق در ایران تصریح کرد: ارزانی قیمت برق در ایران تنها در دو تا سه کشور دیگر وجود دارد و سایر کشور‌ها قیمت واقعی و اصلاح شده را دارند.