موافقت ایران و سوریه با اتصال شبکه برق دو کشور

۹ آذر ۱۳۸۵ - روزنامه هموطن سلام: ایران و سوریه از طریق ترکیه و عراق به منظورتشکیل شبکه‌برق چهار جانبه به هم متصل می شوند.
سید پرویز فتاح وزیر نیرودیروز بعد از ظهر بعداز مراسم دیدار خود با وزیرانرژی سوریه درجمع خبرنگاران درخصوص نتیجه مذاکرات با کشور سوریه با بیان اینکه انجام بازسازی نیروگاه بانیاس که توسط شرکت های ایرانی دردمشق انجام شده افزود: موضوع تفاهم نامه بین دو کشور ایران و سوریه افتتاح نیروگاه بانیاس ،توسعه نیروگاه ، سرمایه گذاری برای نیروگاه جدید توسط شرکت ایرانی واتصال شبکه برق دو کشور از طریق عراق و ترکیه است.
وی اضافه کرد:طی سفری که سال گذشته به کشور سوریه داشتیم ملاقاتی باوزیر برق سوریه آقای دکتر احمد خالد علی داشتیم که طی آن توافق نامه امضا کردیم .
فتاح اضافه کرد:از شمالی‌ترین نقطه مرز مشترک ایران و عراق تا جنوبی‌ترین نقطه آن خطوط انتقال نیروی متعددی در حال اجرا است و با این خطوط می‌توان به مناطق شمالی ، مرکزی و جنوبی عراق برقرسانی شود.
وزیر نیرو اظهارداشت:وزیر برق کشور سوریه درسفر خود به ایران ازبرخی از تاسیسات و دیسپاچینگ کشور بازدید داشتندکه درنهایت به متن توافق نامه مذکورمنتهی شد.
وی افزود:آخرین مراحل متن توافق نامه هم اکنون بین کارشناسان در حال بررسی است .
وزیر نیرو تصریح کرد:ما تمایل خود را اعلام کردیم که شبکه برق دوکشور از طریق ترکیه و عراق به یکدیگر متصل شود و دکتراحمد خالدعلی نیزموافقت خود را اعلام کردند.
وی افزود:سوریه ابراز تمایل کرده است که شرکتهای ایرانی نیروگاهی را در قالب سرمایه‌گذاری به روش ساخت، اداره و تملک (‪ (BOO‬یا ساخت،اداره‌و انتقال (‪ (BOT‬در سوریه احداث کنند، مذاکرات در این زمینه نیز پیشرفت داشته و به مرحله خوبی رسیده است و انتظار می‌رود در دیدار آتی به نتیجه برسد.
فتاح تصریح کرد:در سفری که به زودی به دمشق خواهم داشت وزیر برق کشور سوریه از وزرای برق کشورهای ترکیه و عراق دعوت خواهند کرد که درصورت توافق یک قرارداد سه و یا چهار جانبه برگزارشود ضمن اینکه این بهانه سفر بنده به خاطر افتتاح نیروگاه "بانیاس "توسط شرکت ایرانی "آذرآب" انجام شده که 2 واحد 170 مگاواتی وارد مدار می شود .
وی اضافه کرد:همچنین شرکت های ایرانی درسوریه تعدادی از پست ها را فعال کرده اند وتعداددیگری از پست ها درمرحله بحث و مناقصه اند .
فتاح اظهارداشت:توسعه نیروگاه بانیاس که مورد توافق طرف سوری است وباید بر روی آن بحث شودهمچنین از نظر تبادل اطلاعات و تبادل مسائل آموزشی و فنی درهمه موارد یک همسویی وتفاهم همه جانبه داشتیم که دراین راستا امید واریم این رفت و آمد ها تکرار بشود.
فتاح درخصوص فعالیت های بین دو کشور در حوزه آبی اظهار کرد: ایران با کشور سوریه درخصوص پروژه های آبی مثل آب "حلب" که شرکت ایرانی سابیر دردست اقدام دارد نیز فعالیت دارد.