بوق وسایط نقلیه در کابل در اعتراض به نبود برق
رادیو محلی "وطن دار" کابل پایتخت افغانستان روز شنبه از صاحبان وسایط نقلیه این شهر خواست تا چهارشنبه این هفته در اعتراض به نبود برق، بوق و زنگ وسایط نقلیه خود را در سطح شهر به‌صدا درآورند.
این رادیو از صاحبان خودروها ، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌سواران خواست با این اقدام مسئولین را برای حل مشکل برق پایتخت به چاره‌اندیشی وادارند.
این رسانه برای ‪ ۴/۵‬میلیون نفر جمعیت پایتخت کشور به زبان‌های‌دری فارسی و پشتو برنامه پخش می‌کند.
وطن دار (هموطن) یکی از ‪ ۶۲‬رادیو محلی افغانستان است.
حداکثر دمای هوای شهر کابل روز شنبه دو درجه بالای صفر و حداقل آن ‪۱۱‬ درجه زیر صفر گزارش شد.
هم‌اکنون کابل یکی از معدود پایتخت‌های جهان است که با غروب آفتاب شهر در تاریکی مطلق فرو می‌رود ، تمامی معابر عمومی و محله‌های آن تا طلوع مجدد خورشید بدون روشنایی هستند.
اگر شب هنگام با هواپیما از فراز کابل عبور کنی، به‌جز روشنایی ساختمان موسسه‌های خارجی، مراکز دیپلماتیک و تعدادی نهادهای دولتی بقیه شهر کاملا تاریک است.
درحال حاضر مردم کابل از چوب، سوخت فسیلی و زغال سنگ برای گرم کردن منازل خود استفاده می‌کنند.
هفته قبل مسئولان وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کردند که با افزایش ‪ ۷۵‬مگاوات برق ، میزان تولید انرژی برق در کابل به ‪ ۲۰۰‬مگاوات خواهدرسید.
درحال حاضر برخی مناطق شهر طی سه‌شبانه روز، در مجموع شش ساعت از برق برخوردار می‌باشند و ‪ ۲۵‬درصد هم از نعمت آن محروم هستند.
چندی قبل "محمد اسماعیل خان" وزیر انرژی و آب افغانستان گفته بود طی سه دهه جنگ داخلی اغلب زیرساخت‌های صنعت برق کشور نابود شده است.
به‌گفته وی در افغانستان امکان تولید سه هزار مگاوات برق وجود دارد که مشکل، کمبود نقدینگی، سوخت و فرسوده بودن شبکه‌های تولید، انتقال و توزیع برق است.
به اعتقاد اسماعیل‌خان، حل مشکل برق افغانستان طی شش سال آینده امکان پذیر است و راه‌حل فوری برای این کار وجود ندارد.
افغانستان تلاش دارد تا ‪ ۳۰‬سد آبی را در کشور احداث کند.
این کشور در مجموع ‪ ۴۰۰‬مگاوات برق تولید می‌کند ، ‪ ۵۰۰‬مگاوات هم از ترکمنستان، ایران، ازبکستان و تاجیکستان خریداری می‌کند.
تاجیکستان هفته گذشته ‪ ۸۵‬درصد برق خود به افغانستان را کاهش داده است.
افغانستان کشوری کوهستانی است که امکان تولید ‪ ۱۲‬هزار مگاوات برق در آن وجود دارد.
چندی قبل حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان گفته بود این کشور طی ده سال آینده به یک کشور صادرکننده برق در منطقه تبدیل خواهد شد.