افتتاح مرکز کنترل رایانه ای آب و برق خوزستان
مرکز کنترل رایانه ای آب و برق خوزستان موسوم به " دیسپاچینگ آب " با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، مهندس پرویز فتاح با اشاره به اهمیت کنترل میزان آب کارون، دز و کرخه گفت: سیستم دیجیتالی دیسپاچینگ آب، در کنترل و مهار سیلابهای استان خوزستان نقش موثری ایفا خواهد کرد.
وی اضافه کرد: تجربه سال گذشته نشان داد که ارتباط تلفنی در کنترل وضعیت آب رودخانه ها در مواقع سیلابی کارساز نبوده و نیاز است کنترل مخازن سدها، خروجی، طراز و آگاهی از میزان آب رودخانه های استان خوزستان به ویژه دز و کرخه از طریق سیستم مانیتورینگ به صورت علمی و لحظه ای انجام می گیرد.
"فتاح" اقدام سازمان آب و برق خوزستان در مانیتورینگ کردن مرکز کنترل آب و برق را مورد تقدیر قرار داد و تسریع در تغییر این سیستم به ماهواره ای را خواستار شد.
در همین ارتباط سرپرست معاونت مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: این سیستم برای نخستین بار در حوضه های آبریز خوزستان به صورت نمونه {پایلوت} انجام شده و در تمام حوضه های آبریز کشور قابل استفاده خواهد شد.
دکتر هوشنگ حسونی زاده افزود: هم اکنون اطلاعات به وسیله مودم و از طریق خطوط مخابراتی مبادله می شود و در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال سیستم ماهواره ای جایگزین آن خواهد شد.
وی ادامه داد: برای پیاده سازی این سیستم تاکنون 78 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به 80 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
جلوگیری از هدر رفت آب، عدم مواجهه با کمبود آب در تابستان، رها سازی آب بر اساس نیاز پایین دست سدها و تنظیم برق شبکه از دیگر فواید استفاده از سیستم آنلاین است.
وزیر نیرو در طول سفر دو روزه خود به استان خوزستان از شبکه آبیاری و زهکشی دشت آزادگان، سد و نیروگاه دز، شبکه آبیاری ناحیه شمال در دزفول و تاسیسات آب و فاضلاب اهواز دیدن کرد و در جریان فعالیت های انجام شده قرار گرفت.