تولید پراکنده برق عاملی برای کاهش تلفات آن است
شرایط ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی و بادی کوچک در کشور ما فراهم است و تولید انبوه این مدل‌ها منجر به کاهش تلفات و تامین دائمی‌ برق می‌شود.
دکتر احمد سالم‌نیا، عضو هیات علمی‌ دانشگاه صنعت آب و برق، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب افزود: یکی از مشکلات شبکه فعلی برق متمرکز شدن نیروگاه‌ها در یک نقطه است که باعث می‌شود توان تولیدی در آن مجموعه قابل مصرف نباشد و بنابراین به شبکه سراسری اتصال یابد.
او اضافه کرد: در حال حاضر انجام این کار منجر به تلفات 20 درصدی شده که البته حدود 15 درصد آن مربوط به شبکه فرسوده توزیع است.
وی با اشاره به هزینه بالای باز‌سازی شبکه توزیع تصریح کرد: دولت و وزارت نیرو باید هزینه مورد نیاز این کار را اختصاص دهند؛ همچنین استقلال شرکت‌های توزیع می‌تواند در کاهش هدر روی برق تاثیرگذار باشد؛ زیرا در این صورت تلفات جزو هزینه‌های آنها حساب می‌شود و لذا برای درآمد و سود بیشتر مطمئنا شبکه‌ها را اصلاح می‌کنند.
وی در ادامه یکی دیگر از راهکارهای کاهش تلفات را تولید پراکنده برق از طریق ساخت نیروگاه‌های کوچک دانست و تاکید کرد: به جای آن که انرژی الکتریکی را از یک نقطه به شهرستان‌های مختلف انتقال و تلفات را افزایش دهیم، باید در نزدیک‌ترین نقطه ممکن برق را تولید کنیم و در این مسیر نیروگاه‌های برق آبی، بادی، زمین گرمایی و خورشیدی حائز اهمیت هستند و این کار اگر از نگاه کاهش تلفات و کم شدن فشار بر روی شبکه انتقال صورت گیرد به عنوان یک حسن تلقی می‌شود.
او گفت: البته هزینه بسیار بالای انرژی‌های نو یکی از مشکلات موجود در تحقق این امر است؛ اما با توجه به پیشرفت و استفاده روز افزون این انرژی در کشور‌ها قیمت آن در آینده کاهش می‌یابد؛ بنابراین ما نیز باید برای همگامی‌ با سایر کشور‌ها و عدم وابستگی به آنها این نوع نیروگاه‌ها را توسعه دهیم.
این استاد دانشگاه در خصوص نیروگاه‌های با ظرفیت بالا یادآوری کرد: با توجه به روال معمول در دنیا باید علاوه بر تولید انرژی الکتریکی، منابع آن را متنوع کنیم تا اگر در یک مجموعه اختلالی به وجود آمد، تولید برق را از نیروگاه دیگر ادامه دهیم.
سالم‌نیا با اشاره به کشور فرانسه که حدود 80 درصد انرژی خود را از نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: ما نیز باید با ساخت بیشتر نیروگاه‌های هسته‌ای توان تولید برقمان را افزایش دهیم و علاوه بر این باید ساخت نیروگاه برق آبی که در زمان بهره‌برداری با مشکل مواجه نیست و سیکل ترکیبی که بازدهی نیروگاه را تا حدود 10 درصد افزایش می‌دهد و تلفات کمتری دارد، به عنوان یک اولویت پیگیری شود.