قیمت‌های یارانه‌ای، صنعت برق را آسیب‌پذیر کرده است
قیمت‌های یارانه‌ای، صنعت برق را به شدت آسیب‌پذیر کرده است و در واقع تداوم این روال، مردم را در جهت اشتباه هدایت می‌کند و کالا‌ها را بی ارزش نشان می‌دهد.
محمدعلی وحدتی، مدیرعامل شرکت توانیر، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب افزود: دولت اگر می‌خواهد به مردم کمک کند، نباید با نرخ‌های یارانه‌ای این کار را انجام دهد؛ بلکه با هدفمند کردن یارانه‌ها می‌توان این خدمت‌رسانی را اجرا کرد.
وی گفت: قیمت فروش برق به ویژه در بخش کشاورزی با 15 ریال در هر کیلووات ساعت وحشتناک است؛ به طوری که حتی هزینه چاپ فیش و قرائت کنتور را هم تامین نمی‌کند که این مساله علاوه بر آسیب رسانی به شبکه برق، به منابع آب زیرزمینی نیز صدمات جبران ناپذیری را وارد می‌کند.
او با اشاره به رشد 10 درصدی مصرف سالانه و افزایش متقاضیان جدید برق یادآور شد: مشکلات حاضر در کشور به این معناست که باید در طول هشت سال، تمام امکانات برق دو برابر و امکانات موجود نیز باز‌سازی شوند؛ بنابراین اگر مقدار یارانه‌ها کاهش یابد مسیر توسعه هموارتر می‌شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون در بخش انرژی نه تنها عدالت را رعایت نمی‌کنیم، بلکه مساوات هم رعایت نمی‌شود. در حال حاضر خانواده‌های مستضعف به اندازه قشر مرفه از امکانات به راحتی بهره‌مند نیستند و اگرچه سختی را تحمل می‌کنیم، اما سودی برای خانواده‌های ضعیف حاصل نمی‌شود؛، بنابراین یارانه باید هدفمند شود و به سوی اقشار آسیب‌پذیر سوق یابد.
وحدتی در ادامه از تصویب طرح رایگان شدن برق خانگی برای افراد کم مصرف از سوی مجلس شورای اسلامی‌ خبر داد و تصریح کرد: این مصوبه به این صورت است که برق خانگی برای دهک‌های پایین از لحاظ مصرف، رایگان و برای دهک‌های وسط به قیمت سال 83 باشد و دهک‌های بالا به صورت پلکانی هزینه برق‌شان افزایش یابد.
وی ابراز امیدواری کرد که این طرح در شورای اقتصاد نیز به زودی تصویب شود.
او در خصوص علت خاموشی‌های تابستان امسال در مناطق جنوبی اذعان کرد: یک خط انتقال بین خوزستان ـ فارس که پیش‌بینی شده بود پیش از خرداد وارد مدار شود، حدودا هفتم مرداد وارد مدار شد که این تاخیر باعث خاموشی در مناطق جنوبی کشور شد. ضمن این که ما برای بکارگیری برق تولیدی از نیروگاه اتمی‌ بوشهر نیز برنامه‌ریزی کرده بودیم و با توجه به خاموشی تنها 150 مگاوات در آن نقاط، این نیروگاه می‌توانست با تامین هزار مگاوات برق، مشکل منطقه را برطرف کند که متاسفانه محقق نشد.
مدیرعامل توانیر با اشاره به وجود بسیاری از خطوط انتقال که باید پیش از تابستان86 وارد مدار شوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک طرح حیاتی خط انتقال بین اصفهان ـ یزد باقی مانده که این خط از یزد به کرمان و از آنجا به سیرجان کشیده شده است؛ اما هنوز فاصله بین اصفهان تا یزد آن به اتمام نرسیده و با توجه به این که نیروگاه بوشهر برای تابستان سال آینده آماده نمی‌شود، اگر این خط تا پیش از پیک تابستان وارد مدار نشود، ممکن است مناطق جنوب را با خاموشی مواجه کند؛ لذا برای جلوگیری از این وقایع نیازمند منابع مالی از طریق متمم بودجه هستیم.