وزیر نیرو: مردم نگران نباشند؛ کابوس خاموشی در راه نیست
صنعت برق ایران در خاورمیانه از لحاظ تولید مقام نخست و در سطح دنیا به یک حد بالا از نظر خودکفایی رسیده است؛ بنابراین نباید توانمندیهایمان را به دلیل برخی از مشکلات به نحوی عنوان کنیم که این صنعت را ورشکسته نشان دهد، بلکه باید آنها را به شیوه منطقی برطرف کنیم.
سید پرویز فتاح، وزیر نیرو، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر بحث‌هایی که در خصوص معضلات صنعت برق گفته می‌شود، بیشتر برای عنوان مشکلات و حل آنهاست و در واقع هدف این است که مدیران و مراجع دولتی با توجه خاص، حمایت خود را نسبت به این صنعت حساس ارتقا دهند.
او گفت: برق و سایر صنایع همواره مسائلی را پیش رو داشته‌اند و وظیفه مدیریت، حل این مشکلات است و اگرچه کمبودها ادامه خواهند داشت، ولی خلل جدی در اوضاع کشور وارد نخواهد شد.
وی با بیان این‌که مردم تحمل خاموشی را ندارند، تصریح کرد: تلاش وزارت نیرو این است که خاموشی را در هیچ نقطه‌ای اعمال نکند؛ اما اگر با این مرحله مواجه شویم، قطعا خاموشی سراسری نخواهد بود و ممکن است به هر دلیل فقط برق 0.2 درصد مردم تامین نشود و لذا این عددی نیست که موجب نگرانی مردم شود و آن را کابوس بنامیم.
گفتنی است، پیش از این سندیکای صنعت برق در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه (مجریه، مقننه، قضائیه) آورده بود: متاسفانه دستاوردهای بزرگ و گرانقدر صنعت برق که در سال‌های سختی عاید میهن اسلامی شده، در چند ساله اخیر به علت تنگناها و کمبودهای بودجه‌ای و اعتباری وزارت نیرو (مشخصا شرکت توانیر) با تهدیدات جدی و جبران ناپذیری مواجه شده و در نتیجه شرکت های صنعت برق ایران در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.
سندیکای صنعت برق در این نامه می نویسد: با ادامه این وضعیت توقف و تعطیلی پروژه های این صنعت و به تبع آن حدوث مجدد کابوس خاموشی های گسترده در سال 86، کاهش قدرت رقابت شرکت های ایرانی در صادرات کالا و خدمات مهندسی، افزایش وابستگی کشور به شرکت های خارجی و کاهش اشتغال و در نهایت غرق شدن صنعت عظیم و با شکوه برق ایران و لطماتی فراگیر پیش بینی می شود.
به گزارش ایسنا، فتاح همچنین در رابطه با سوخت‌رسانی به نیروگاهها تاکید کرد: با توجه به هماهنگی خوبی که میان وزارتخانه‌های نفت و نیرو وجود دارد، امیدواریم زمستان امسال را با حداقل مشکلات طی کنیم و اگر چه در روزهای اخیر مصرف سوخت در کشور بسیار افزایش یافته و وزارت نفت را با محدودیت تولید مواجه کرده است، اما در جلسه‌ای که هفته گذشته برای چندمین بار با مدیران و معاونان وزارت نفت داشتیم، مطمئن شدیم که درک آنها از حساسیت صنعت برق کمتر از ما نیست و شاید بیشتر باشد؛ لذا این وزارتخانه برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در این دوره سخت تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.
وی در خصوص تامین برق در سال آینده نیز خاطرنشان کرد: تاکنون تمام نیروگاه‌هایی که می‌بایست وارد مدار شوند سنکرون شده‌اند و امیدواریم مابقی آنها نیز تحت این امر قرار گیرند. اما در حال حاضر عمده مشکلات ما در خطوط انتقال و فوق توزیع و پست‌های برق است که باید از طریق منابع داخلی حل شود که البته ما در این مرحله به دلیل تثبیت قیمت برق کمبودهایی را داریم و لذا امیدواریم با حمایت دولت و مجلس، اعتبارات منظور برای صنعت برق در متمم بودجه، سریعتر به دست ما برسد تا در برابر مشکلات توانایی عمل داشته باشیم.
او اذعان کرد: با این حال ما برای ادامه فعالیت‌های صنعت برق استفاده از بودجه‌های دولتی را توصیه نمی‌کنیم. البته با توجه به کاستی‌های موجود تنها دو راهکار پیش رو داریم که یا قیمت فروش برق واقعی شود و در نتیجه درآمد داخلی صنعت برق افزایش یابد و از عهده پرداخت هزینه‌های پیمانکاران برآید و با بدهکاری مواجه نشود و یا دولت باید این مابه التفاوت تامین و فروش برق را به طور کامل بپردازد که البته دولت نیز این پول را باید از محل فروش نفت بپردازد که در حال حاضر در آن زمینه هم محدودیت‌هایی از نظر قیمت و میزان فروش وجود دارد و بنابراین ما استفاده از منابع دولتی را توصیه نمی‌کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون در سایر کشورهای صنعت برق نه تنها از دولت اعتبار دریافت نمی‌کند، بلکه یکی از منابع تامین هزینه‌های دولت است، اظهار کرد: به طور معمول در کشورهای دیگر دولت‌ها برق می‌فروشند که با درآمد حاصل از آن مشکلات مالی را در سایر نقاط حل کنند، ولی ما یکی از نادرترین کشورهایی هستیم که دولت نفت را می‌فروشد و بخشی از درآمدش را به صنعت برق اختصاص می‌دهد تا این انرژی به طور یارانه‌ای توزیع شود. در واقع تمام بحث ما با دولت و مجلس اینست که باید در این عملکرد ،تصمیم منطقی بگیریم و روالی پیش گرفته شود که به اقشار کم درآمد فشار نیاید؛ به طوری که مصرف با قیمت آن کنترل شود و همچنین درآمد ما به اندازه‌ای افزایش یابد که سریعتر به اهداف و برنامه‌هایمان دست یابیم.