صنعت برق با قیمت های فعلی فاقد درآمدزایی است
علی اکبر زحمتکش گفت: با قیمت‌های فعلی برق نمی توان انتظار اختصاص اعتبارات لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق را داشت.
مدیر عامل سابق شرکت توسعه منابع آب و نیرو در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت نامناسب صنعت برق و قرار گرفتن این صنعت در آستانه ورشکستگی گفت : درحال حاضر دومشکل عمده در صنعت برق کشور وجود دارد اول اینکه مصرف برق در کشور بی رویه بوده و قیمت برق مردم را وادار به صرفه جویی نمی کند دوم آنکه اعتبارات کافی برای سرمایه گذاری در صنعت برق وجود ندارد .
علی اکبر زحمتکش افزود : اقدام اول برای نجات صنعت برق کنترل نیازهاست و دولت باید رشد 9 تا 10 درصدی در مصرف برق را به 5 درصد کاهش دهد و این اتفاق تنها با تعدیل و افزایش قیمت برق می افتد .
به گفته وی ، اگر قیمت برق به طور مناسبی افزایش یافته و واقعی شود مردم در مصرف برق صرفه جویی کرده و بودجه کافی برای سرمایه گذاری در این بخش صورت می گیرد .
زحمتکش درباره مهمترین معضل کنونی صنعت برق یعنی کمبود اعتبارات لازم تصریح کرد : اگرچه همیشه دولت ها به ساخت سد و نیروگاه برای تولید برق توجه داشته اند اما این کار کافی نبوده است.
وی خاطر نشان کرد : از سویی دیگر دولت نمی تواند با منابع عمومی خود به سرمایه گذاری در این صنعت بپردازد.
زحمتکش تاکید کرد : در نتیجه اعتبارات مورد نیاز صنعت برق باید از درآمدهای این صنعت تامین شود که این درآمدها نیز به دلیل قیمت نامناسب انرژی برای سرمایه گذاری کافی نیست و این عوامل موجب می شود صنعت برق در آستانه ورشکستگی قرار گیرد.
هم اکنون هزینه تمام شده برای تولید هر کیلووات ساعت برق 31 تومان است که این رقم پس ازاختصاص سوبسید به قیمت 15 تومان برای هرکیلووات ساعت کاهش می یابد و به خانه های مردم می رسد.