زمان گسترش و بهره برداری از منابع انرژی امواج و جزر و مد است

 شانا -  ۲۴/۰۵/۱۳۸۵

گروهی از پژوهشگران و دست اندرکاران انرژی با استناد به بررسی هایی که به عمل آورده، می گویند : انرژی جزر و مدی " کشندی " از دیگر انرژی های تجدید پذیر و پاک، دست یافتنی تر، اطمینان بخش تر و قابل پیش بینی تر است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی لندن فری پرس ، این گروه در گزارشی که امروز (دوشنبه ) منتشر شده خاطرنشان ساخته که یکی از ایرادات اساسی در مورد انرژی های تجدید پذیر یا انرژی های پاک، آن است که تولید انرژی از منابع تجدید پذیر بستگی به شرایط خاص جوی و زمان و مکان دارد، به عبارت دیگر ظرفیت تولیدی این انرژی ها بسیار تناوبی و نوسانی است.
پژوهشگران در این خصوص به انرژی بادی اشاره کرده و یاد آور شده اند که تولید انرژی از آسیاب های بادی یا توربین های بادی تابع وزش باد است و چنانچه وزش باد متوقف شود، ناگزیر جریان برق نیز یا با افت شدید روبه روشده و یا قطع خواهد شد.
این در حالیست که در راه تولید انرژی بادی افزون بر مساله وزش باد یا توقف آن ، مشکلات دیگری نیز به وجود آمده که مهمترین آنها اعتراض فعالان زیست محیطی و ساکنان مناطقی که آسیاب های بادی در آنها ساخته شده به نصب توربین های طویل بادی است.
فعالان زیست محیطی خاطرنشان کرده اند که نصب توربین های طویل بادی باعث بهم ریختگی " اکولوژی " و از بین رفتن معادلات زیست محیطی در مناطقی که توربین ها نصب شده اند، خواهد شد.
پژوهشگران سپس به انرژی خورشیدی اشاره کرده و خاطرنشان ساخته اند که هرگاه نور خورشید به دلایل گوناگون از جمله شرایط جوی بر صفحات " پانل " نتابد، ناگزیر از صفحات جذب نور خورشید، انرژی اخذ نخواهد شد.
به عبارت دیگر تولید انرژی از نور خورشید منوط به تابش نور خورشید و جذب آن توسط " پانل " ها است و در مواقع ابری و یا غروب خورشید، روند تولید انرژی متوقف خواهد شد.
اما تنها منبع تولید انرژی پاک که قابل پیش بینی است، منبع تولید برق از امواج و جزرو مد "کشند" است که می توان زمان وقوع جزر و مد را به درستی محاسبه و بر روی نمودارها ترسیم کرد.
محققان در ادامه خاطرنشان کرده اند " اما متاسفانه با تمام تلاش هایی که صورت گرفته، تولید برق از انرژی جزر و مد هنوز آنطور که باید گسترش نیافته و بطور کلی می توان گفت که انرژی امواج و تجهیزات جدیدی که برای تولید برق از این منبع ابداع شده هنوز دوران نوپایی یا طفولیت را طی نکرده اند.
در ادامه این گزارش به جنب و جوش هایی که برای گسترش تولید برق از جزر و مد صورت گرفته اشاره شده و آمده است که شرکت " نووا اسکوتیا پاور " که تنها موسسه فعال در زمینه تولید انرژی از جزر و مد در کانادا محسوب می شود، در حال حاضر 20 مگاوات در روز برق از جزر و مد های خلیج " فوندی " تولید می کند.
تولید برق از امواج امروز با تجهیزات پیشرفته تری نسبت به گذشته صورت می گیرد؛ توربین های اخذ انرژی از جزر و مد به توربین های بادی شباهت دارند اما برخلاف توربین های بادی قابل رویت نیستند.
این توربین ها در کف اقیانوس و نقاطی که جزر و مد شدت بیشتری دارند نصب شده و طوری طراحی شده که انرژی امواج و جزر و مد را مهار کرده و برق تولید می کنند.
یک شرکت کانادایی دیگر در شهر " ونکوور " در غرب این کشور، پس از مطالعات و بررسی هایی که انجام داده، اکنون به ساخت توربین های پیشرفته تر جزر و مدی دست زده و قرار است این توربین ها پاییز آینده در در منطقه " ریس راکس " نصب شوند؛ این منطقه شامل چند دریاچه کوچک است که در آستانه شرقی تنگه " خواندوفوکا " در 17 کیلومتری جنوب غربی " ویکتوریا " واقع شده است.
در پایان این گزارش آمده است که افزایش تقاضا برای انرژی و در کنار آن نگرانی از گسترش دامنه آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بخاطر انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت های فسیلی، جهان را به سمت منابع انرژی سبز و غیر آلاینده سوق داده است.
انسان از دیرباز به اهمیت جزرومد وامواج به عنوان یک منبع انرژی پی برده اما با این حال تلاش کمی برای بهره برداری از این منبع صورت گرفته واکنون زمان آن فرا رسیده است که از این منبع انرژی قابل پیش بینی بیش از پیش بهره برداری و استفاده شود.