روش محاسبه نرخ جدید آب بها آماده برای امضای وزیر نیرو است.
معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: فرمول روش محاسبه نرخ جدید تعرفه های آب بها به طور 100 درصد آماده شده و روز چهارشنبه هفته گذشته برای دستور و ابلاغ آن به شرکت های آب و فاضلاب برای امضاء به دفتر وزیر نیرو ارسال شد.
محمد صفری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ابلاغ نرخ جدید تعرفه های آب در حال طی شدن مراحل اداری خود است وزارت نیرو نیز به دلیل پیچیدگی های روش محاسبه تعرفه جدید آب بها برای اینکه از دقت آن اطمینان حاصل کند با ظرافت بیشتری این فرمولها را بررسی می کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 300 صفحه کار مربوط به ابلاغ فرمول و روش محاسبه تعرفه ها به 34 شرکت آب و فاضلاب آماده شده است که برای تأیید روز چهارشنبه هفته گذشته بر روی میز وزیر نیرو بوده است و به زودی به امضا خواهد رسید.
صفری گفت: به دلیل اینکه قیمت تمام شده آب و یک سری متغیرهای دیگر برای شرکت های آب و فاضلاب زیرمجموعه وزارت نیرو متفاوت است بنابراین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور سعی دارد برای هر شرکت یک متن مصوبه مجزا تهیه و ابلاغ کند.
به گفته وی با برگزاری 6 جلسه اقتصادی با ستاد وزارت نیرو اعداد و ضرایب استخراج و به توافق نهایی رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه روش محاسبه نرخ جدید آب بها طی روزهای آتی ابلاغ می شود اظهار داشت: اعمال نرخ جدید آب بها بر روی قبوض از 15 دی ماه سال جاری قابل اجرا است بنابراین حتی اگر کنتور خوان هر روز بعد از تاریخ 15 دی ماه کنتورهای آب را ثبت کرده باشند این روش به میزان همان روزهای بعد از 15 دی اعمال می شود تا در ماه های آتی به طور کامل این روشها پیاده شود.
وی افزود: در حال حاضر صدور قبوض تا زمان ابلاغ نرخ های جدید آب بها تعطیل است تا پس از ابلاغ روش محاسبه قبضها به چاپ برسند.
در مصوبه جدید دولت تأکید شده است که از مشترکینی که تا الگوی مصرف که حداقل 18متر مکعب و حداکثر 24 متر مکعب در ماه آب مصرف می کنند برای قبوض آنها تعرفه های سال 83 اعمال شود.
براساس این مصوبه دولت اعلام کرده است که از مشترکانی که تا 7 متر مکعب آب مصرف کنند آبونمان دریافت نشود.قبلا مصرف تا 5 متر مکعب مشترکان از اعمال آبونمان بر روی قبوض آنها خودداری می‌شد. مشترکانی که سه برابر الگوی مصرف آب مصرف می کنند قبوض مصرف آب آنها به صورت پلکانی اعمال خواهد شد بنابراین مصوبه اخیر دولت سعی دارد از مشترکین پرمصرف قیمت واقعی آب را دریافت کند.