وزیر نیرو: ورود 5 هزار مگاوات به مدار در دنیا یک رکورد است.
در هشتمین روز از دهه مبارک فجر نیروگاه گازی سنندج با حضور معاون اول رئیس جمهوری اسلا‌می ایران به بهره برداری رسید.
نیروگاه گازی سنندج با قابلیت تبدیل سیکل ترکیبی شامل 4 واحد 159 مگاواتی تولید انرژی برق است وبا راه اندازی آن که با هزینه 250 میلیارد تومان انجام گرفته در مجموع 636 مگاوات انرژی به ظرفیت تولید برق ایران افزوده شد.
مهندس فتاح وزیر نیرو، در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: خداوند متعال را سپاسگزارم که این توفیق را عطا فرمود که به دست معاون اول رییس جمهور شاهد افتتاح نیروگاه گازی سیکل ترکیبی سنندج باشیم.
مهندس فتاح افزود: این نیروگاه باعث شد که استان کردستان با مصرف 360 مگاوات به جمع صادرکنندگان انرژی به سایر استان ها به پیوندد که در صورت راه اندازی 2 واحد بخار به ظرفیت به بیش از 1300 مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد.
وزیر نیرو تصریح کرد: اصل 44 نیز باره اندازی این نیروگاه اتفاق افتاده است و به بخش خصوصی واگذار می شود.
مهندس فتاح تاکید کرد: بیش از 44 هزار مگاولت ظرفیت برق کشور است و امیدواریم این قدرت تولید تا پایان سال به 46 هزار مگاوات برسد.
مهندس فتاح اضافه کرد: امروز 16 هزار مگاوات برق آبی که سهم 10 درصدی از تولید برق رادارد دردست مطالعه است و ما از میانگین جهانی 5/6 درصد عقب هستیم.
وی ادامه داد: 5/16درصد برق دنیا ازنیروگاه اتمی تولید می شود وامیدواریم با راه اندازی نیروگاه بوشهر سهم ایران نیز ازاین انرژی افزایش یابد.
مهندس فتاح گفت: بازدهی نیروگاه های ما 35 درصد است که امیدواریم به 50 درصد افزایش یابد.
وزیر نیرو ادامه داد: امسال 5 هزار مگاوات را وارد مدار می کنیم که در دنیا یک رکورد محسوب می شود.
مهندس فتاح تاکید کرد: برق رسانی به روستاهای بالای 20 خانوارمان تا پایان سال آینده به پایان می رسد و هم اکنون 51 هزار روستای بالای 20 خانوار برقدار هستند.
وزیر نیرو سهم برق مصرفی رادرکشور برای خانگی 34درصد، کشاورزی 13درصد، عمومی وتجاری 15درصد و سایر مصارف 15 درصد تقسیم بندی کرد و گفت: باید این روند عوض شود و امیدواریم سهم صنعتی را افزایش دهیم.
مهندس فتاح گفت: 28 نیروگاه را بخش خصوصی با ظرفیت 22 هزار مگاوات در دست بررسی، مذاکره دارد که نشاندهنده انقلابی در صنعت برق محسوب می شود.
وی گفت: 85 درصد نیروگاه سنندج هم خودمان ساخته ایم و امیدواریم سال آینده این خبر را به مردم بدهیم که هم اکنون جزو 10 کشور تولیدکننده توربین در دنیا هستیم به رتبه 5 نایل شویم.
مهندس فتاح گفت: با این روند تولید برق به عنوان صادرکننده به کشورهای همسایه، برق بیشتری صادر کنیم.
وزیر نیرو ادامه داد: 100 درصد جمعیت شهری ما برقدار هستند که از این به بعد بحث کیفیت خدمات رسانی و فرهنگ برای مصرف بهینه در سرلوحه کارها قرار دارند.
مهندس فتاح ادامه داد: در اینجا این نیروگاه که با دستان توانمند نیروهای داخلی و غیرخارجی ساخته شده سبب افتخار است و از سازمان توسعه برق، قدس نیرو، مپنا، تشکر و قدردانی کنیم.
معاون اول رییس جمهور هم درآیین بهره برداری ازنیروگاه سنندج باتبریک 22بهمن پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سفرهای استانی هیأت دولت نشان از عدالت و مهرورزی در عرصه داخل کشور است و دولت با این سفرها مسئولین را به دردها و رنج های مردم آگاه می کنند.
داوودی افزود: دولت وقتی مصوبه ای دراستان ها دارد، درصدد رفع محرومیت زدایی است.
معاون اول رییس جمهور درباره فعالیت های دولت در راه رفع محرومیت زدایی از توزیع سهام عدالت نام برد و افزود: پایین ترین اقشار شروع شده است و امیدداریم تقسیم ثروت را به همه مردم محروم ارایه کنیم.
وی افزود: تا پایان سال آینده امیدواریم 14 میلیون نفررا تحت پوشش قرار گیرند.
وی ایجاد بنگاه های کوچک با ارایه تسهیلات شبکه بانکی به میزان 108 هزار میلیارد تومان را فرصتی مناسب برای قشر کم درآمد عنوان کرد.
معاون اول رییس جمهور بااشاره به انرژی هسته ای گفت: درصدد تولید انرژی ازاین صنعت هستیم و انشاءالله دراین زمینه هم موفق خواهیم بود.
مهندس رفان، مدیرعامل مپنا، هم در آیین بهره برداری نیروگاه سنندج گفت: افتخار می کنم که امروز این نیروگاه جز، چهارمین نیروگاهی است که توانسته ایم نیروگاه سازی را در کشور نهادینه کنیم.
رفان افزود: 85 درصد نیروگاه و تجهیزات آن ساخت داخل است و تاکنون 13 هزار مگاوات نیروگاه ساخته ایم.
وی تاکید کرد: نزدیک به تولید 8 هزار مگاوات قراداد بسته شده است که با بنیاد مستضعفان هم قرارداد احداث نیروگاه هزار مگاواتی خرمشهر را امضا کرده ایم.
وی گفت: هم اکون ظرفیت ساخت 64 دستگاه توریین در سال را داریم.
وی با اشاره به همکاری 3 هزار نفر درکارخانه های این شرکت گفت: تولید انواع ژنراتورهای آبی و برقی، ساخت بویلرهای بازیافت حرارتی از تلاش کارکان این شرکت است.
مهندس رفان، مدیرعامل مپنا، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم سال های آینده آخرین فن آوری ساخت توربین های 250 مگاواتی را بسازیم.
وزیر نیرو درآیین بهره برداری از نیروگاه سنندج از کارشناسانی که در ساخت این نیروگاه تلاش کردند، قدردانی کرد.
دراین مراسم وزیر نیرو به بهزاد از سازمان توسعه برق ایران، رفان از شرکت مدیریت طرح های نیروگاه ها، محمدعلی محمودی کوچک سرایی از سازمان توسعه، وحید خدیوی مدیر طرح شرکت مپنا، شکوری راد مشاوره طرح، حمیدرضا محمودی سرپرست کارگاه، کاوه افشار سرپرست کارگاه لوح تقدیر اهدا کرد.