نحوه اجرای تعرفه های پلکانی برق از15 اسفند تشریح شد
در ایام دهه مبارک فجرفرصتی شد تا گفتگویی دوستانه‌ با احمدیان معاونت برق و انرژی وزارت نیرو داشته باشیم واز طرح ها در حال اجرا وآماده بهره برداری صنعت آب وبرق کشور مطلع شویم .
احمدیان ابتدا از تلاش وزارت نیرو در افزایش تولید انرژی در سال 85خبر داد و گفت:این تلاش در صنعت برق بی سابقه وستودنی است.
وی درادامه افزود:به دلیل رشد بالای مصرف برق در کشور نیاز است،سالانه 4000 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی و تأسیسات انتقال و فوق توزیع برق به شبکه کشور اضافه کنیم.
معاون وزیر نیرو در خصوص طرح ها یی که در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسدتصریح کرد:در سا ل 85با تلاش همکاران صنعت آب وبرق کشور و با عنایت به محدودیتهای مالی در برخی حوزه ها همچون حوزه تولید، توانسته ایم طرح هایی را در طول سال به بهره برداری برسانیم ویا مراسم افتتاح آنها را در دهه مبارک فجر برگزار کنیم .
وی افزود:در بخش تولید با به مدار آمدن 5 واحد از نیروگاه گازی پرند،2واحدازنیروگا ه گازی سنندج، 3 واحدازنیروگاه گازی شیروان،1 واحد از نیروگاه جنوب اصفهان،1 واحداز بخش بجار نیروگاه سیکل ترکیبی در نکا،1واحد از نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، و1 واحد از نیروگاه گازی رود شور و تا این مقطع حدود 2330 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور اضافه شده است .
احمدیان در ادامه با اشاره به این موضوع که تا پایان سال نیز یک واحد دیگر از نیروگاه گازی پرند ،یک واحد از نیروگاه گازی شیروان ،2واحد از نیروگاه رودشور،2واحد از نیروگاه گازی طوس به شبکه برق کشور افزوده می شود، تاکیدکرد: با اضافه شدن یک واحد از نیروگاه سیکل تر کیبی کازرون ،مجموع نیروگاه های حرارتی که امسال به بهره برداری خواهد رسید 3816مگاوات خواهد بود.
وی همچنین اضافه کرد: امسا ل 1200مگاوات نیروگاه های آبی به بهره برداری رسید که در مجموع بیش از 5000مگاوات به ظرفیت جدید تولید برق به شبکه سراسری اضافه شده است واین در صنعت برق کشور بی سابقه بوده است .
احمدیان در پاسخ به چگونگی واگذاری طرح های وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت : بطورکلی همه ساله باید5000-4000 مگاوات نیروگاه جدید تولید کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز‌های کشور باشیم ودرسال‌های اخیرشاهد تحولی در این صنعت بودیم وآن مشارکت بخش خصوصی بود، که سیمای پیشبرداین طرح‌ها را تغییر داد،وهم اکنون دربخش تولیددرحال مذاکره با تعدادزیادی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در تولید برق هستیم که هر کدام به نتیجه برسد، عملیات اجرایی طرح‌ها آغازخواهد شد.
معاون وزیر نیرو افزود:حدود1400 مگاوات نیروگاه در دست مذاکره داریم و نیروگاه‌های 1000 مگاواتی علی آباد گلستان، نیروگاه 1000 مگاواتی بندرگناوه، 3 نیروگاه 500 مگاواتی در خوزستان، نیروگاه 1000 مگاواتی کهنوج، نیروگاه 500 مگاواتی کاشان، نیروگاه 500 مگاواتی خرم آباد، نیروگاه‌هایی هستنئد که احتمالاً کار اجرایی آنها زودتر شروع خواهد شد و مابقی نیروگاه‌هایی هستند که طرح آنهادر مرحله مطالعه مقدماتی است .
معاون وزیر نیرو در امور برق وانرژی ،هدف اجرای تعرفه پلکانی برق راکه از15اسفنداجرایی می شود،ترغیب مشترکان به استفاده از وسایل کم مصرف بخصوص در ساعات اوج مصرف برق اعلام کرد و افزود:یکی از چالشهایی که مجموعه برق کشور با آن روبروست ،افزایش بیش از حد مصرف برق است که در تمام دنیا برای کنترل رشد مصرف برق و استفاده بهینه ازانرژی ،از ابزارتعرفه های پلکانی استفاده می شود.
یعنی مشترکانی که مصرف بالا دارند به ازای هرکیلو وات ساعت مصرف برق اضافی ،مبلغ بیشتری را پرداخت می کنند،به این ترتیب مشترکان ترغیب می شوند ،مصرف برق خود را کاهش دهند تا مبلغ کمتری را پرداخت کنند.
احمدیان در پاسخ به این سوال که مبلغ ریالی جریمه مازاد مصرف چقدر است گفت:پارسال در بودجه سال 85 که در مجلس بررسی می‌شد تبصره‌ای برای اعمال جرایم به مصرف‌کنندگانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند پیش بینی شدکه براین اساس2 دهک از مصرف‌کنندگان برق یعنی 20درصد از تعداد مشترکین که کمترین مصرف برق را در بخش خانگی دارند از تعرفه‌های تخفیف دار استفاده می‌کنند،به 3 دهک بعدی نیزجریمه تعلق نمی‌گیرد و از دهک ششم به بالاهم که50 درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، بصورت پلکانی جرایمی تعلق ‌گیرد.
وی الگوی مصرف برق خانگی را برای مناطق عادی کشور200کیلو وات ساعت عنوان کرد وافزود:از 250 _200 کیلووات ساعت به نسبت صفر تا 50کیلو وات ساعت مصرف اضافی ضریب جریمه دودهم به نرخ برق مصرفی افزوده می شودو300_ 250 کیلووات ساعت درماه با ضریب جریمه چهار دهم ،از 500 _ 300 کیلووات ساعت در ماه ضریب جریمه یک،از 600 _ 500کیلووات ساعت در ماه ضریب جریمه یک ونیم وبیش از 600 کیلووات مصرف در ماه با ضریب جریمه دو محاسبه می شود.
وی تاکید:الگوی مصرف در مناطق گرمسیر متفاوت خواهد بود.
معاون وزیرنیرو در امور برق وانرژی همچنین اضافه کرد:درقانون بودجه سال 86 نیز پیش بینی شده که از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان وسایل برقی پر بازده حمایت شود.
احمدیان ضمن اعلام این مطلب که نصب کنتورهای چند تعرفه به جای کنتورهای یک تعرفه بصورت الزام آور در بودجه سال 86 پیش بینی شده است تصریح کرد:با تصویب مجلس شورای اسلامی واعمال این دو رویه امیدواریم به تدریج میزان مصرف والگوی مصرف برق در بخش خانگی در سطح کشور بهبود یابد.
وی همچنین در باره سوخت نیروگاه ها با توجه به سرمای بی سابقه و افزایش مصرف گاز خانگی گفت: در آذر امسال مصرف گاز خانگی 45 درصد افزایش داشته که در فصل سرما با محدودیت گاز در نیروگاهها مواجه شدیم ، شرکت گاز محدودیت‌هایی را برای نیرو گاه‌ها در نظر گرفت که ما سعی کردیم از سوختهای ترکیبی گاز، گازوئیل ومازوت در نیروگاه‌ها استفاده کنیم و خوشبختانه تا این لحظه با خاموشی ناشی از کمبود سوخت مواجه نشده‌ایم و تا پایان سال نیز مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
معاون وزیر نیرو سیاستهای این وزارتخانه رادر خصوص اجرای اصل 44،و واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی، چنین تشریح کرد:با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی،وزارت نیرو در 3 بخش اصلی انتقال، تولید و توزیع برق، در بخش انتقال به دلیل ماهیت انحصاری شبکه‌های انتقال برق، مالکیت شبکه اصلی انتقال برق در اختیار دولت باقی می‌ماند و آنچه دولت انجام می‌دهد،این است که تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بتوانند عادلانه به شبکه برق دسترسی داشته باشند،بنابر
این ضوابط و مقرراتی که ناظر بر استفاده از شبکه انتقال کشور برای جابجایی برق (باتلاش بخش غیر دولتی )به همت وزارت نیرو تدوین و اجرا خواهد شد.
وی همچنین افزود:در بخش توزیع با توجه به اینکه قانون استقلال شرکت‌ های توزیع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در آن پیش‌بینی شده بخش توزیع را شرکت‌های غیر دولتی اداره شود با راه‌اندازی شرکت‌های توزیع در سراسر کشور که در اوایل سال آینده به تدریج انجام خواهد پذیرفت و وزارت نیرو در این بخش هم تکالیف خود را انجام خواهد داد.
وی ادامه داد:باید فعالیتهای دراین زمینه سودآور باشد تا بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب شود.در بخش تولید برق نیزبا استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و جلب مشارکت سرمایه‌گداران داخلی طرح ‌های متعددی را پیش روداریم وچندی پیش نیز نخستین نیروگاه بخش خصوصی به روش B.O.T با حضور ریاست جمهوری افتتاح شد.
وی در خاتمه با اشاره به برنامه های شرکت توانیر در جهت استفاده از مشارکت بخش غیر دولتی در اتمام نیرو گاه های نیمه تمام گفت :تلاش می‌کنیم نیروگاه‌های پرند، ارومیه، اردبیل و قائن با کمک بخش غیر دولتی به اتمام برساند و در جهت واگذاری نیروگاه‌های فعلی به بخش خصوصی با توجه به قانونی که برای تشکیل شرکت‌های تولید نیروی برق به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ، وزارت نیرو اساسنامه این شرکت‌ها را تهیه کرده که مراحل نهایی تصویب آن در دولت در حال انجام است.
با تصویب و ابلاغ اساسنامه این شرکت‌ها، وزارت‌نیرو گام بلندی را در جریان واگذاری نیروگاه های فعلی برخواهدداشت.