طراحی نرم‌افزار مطالعه کیفیت شبکه‌های الکتریکی

نرم‌افزار مطالعات کیفیت توان شبکه‌های الکتریکی با همت پژوهشگران دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر طراحی و تدوین شد. این خبر توسط دو خبرگزاری ایرنا و ایسنا با اندکی تفاوت گزارش شده است. مواردی که با رنگ متفاوت دیده می شود٬ توضیحات اضافی ایسنا است.

"سیدحسین حسینیان" عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و مجری طرح روز سه‌شنبه با بیان این مطلب گفت: با انجام این طرح قادر به مدل‌سازی و شبیه‌سازی شبکه‌های الکتریکی با عناصر خطی و غیر خطی هستیم. این برنامه امکان شبیه سازی سه هزار گره را دارد که می توان با استفاده از این نرم افزار به راحتی هر شبکه‌ای با هر سطحی از پیچیدگی را مورد بررسی و آنالیز قرار دارد. مطالعات شبکه‌های الکتریکی به دو بخش عمده در حالت مانا و حالت گذرا تقسیم می‌شود.

وی افزود: قابلیت نرم‌افزار تدوین شده از نظر کمی معادل ‪ PSCAD‬(نرم‌افزار معروف کانادایی در زمینه مطالعات سیستم الکتریکی) است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی اظهار داشت: نرم‌افزار طراحی شده دارای یک سری عناصر اندازه‌گیری و روش‌های محاسبات پارامترهای کیفیت توان الکتریکی است به طوری که کاربر به راحتی می‌تواند به کمک این برنامه وضعیت شبکه را از دیدگاه‌های مختلف از قبیل فلیکر ولتاژ، هارمونیک‌ها،  امکان برخورد صاعقه و سوئیچینگ در خطوط انتقال مورد بررسی قرار دهد و نتایج آن را به صورت گرافیکی مشاهده کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق افزود: به دلیل اینکه برنامه متناسب با نیازهای صنعت برق کشور طراحی شده است دارای پایگاه داده بسیار بزرگی است که کاربر می‌تواند اطلاعات را از طریق این پایگاه داده دریافت کند که این امکان در نرم‌افزارهای بزرگ کمتر وجود دارد.

حسینیان افزود: در واقع شرایطی ایجاد شده است که کاربر بتواند در هر مکان و زمان با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده،شبکه مورد مطالعه را تهیه کرده و به کمک برنامه آن شبکه الکتریکی را شبیه‌سازی کند.

مجری طرح به مزیت عمده این نرم‌افزار تدوین شده در مقایسه با نرم‌افزارهای خارجی اشاره کرد و گفت: این نرم افزار متناسب با نیاز اساسی صنعت برق کشور تهیه شده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در این نرم‌افزار امکان اضافه کردن برنامه‌ها متناسب با نیاز صنعت برق وجود دارد در حالی که برنامه‌های خارجی متناسب با نیازهای بومی طراحی نشده است و از نظر پشتیبانی جانبی نیز مشکل دارد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق اضافه کرد: با استفاده از این نرم افزار می‌توان شبیه سازی شبکه‌های بزرگ با 3 هزار گره را انجام داد ضمن آن که امکان افزایش آن تا 64000 گره نیز وجود دارد.

همچنین می‌توان به کمک آن حدود 6 هزار عنصر را شبیه سازی کرد از نظر تعداد عناصر نیز امکان افزایش آن به صورت نامحدود وجود دارد.

حسینیان افزود: قابلیت مدلسازی عناصر خطی و غیر خطی، ‌مدل‌سازی برقگیرها به روش‌های مختلف با توجه به اطلاعات آنها، مدل‌سازی ماشینهای الکتریکی از نوع جریان مستقیم، سنکرون، آسنکرون و مدل‌سازی انواع کلیدها از جمله ویژگیهای این نرم افزار است.

مجری طرح ادامه داد: دستگاه‌های مختلف اندازه گیری شامل ولت متر، دستگاه‌های اندازه گیری هارمونیک، فیلیکر ولتاژ و ... در این برنامه لحاظ شده است و به راحتی می‌توان به کمک این برنامه هر شرایط الکتریکی با هر تعداد گره و هر نوع المانی را که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد مدل‌سازی کرهد و نتایج آن را به صورت گزارش‌های تصویری و نوشتاری ارائه کنیم؛ همچنین می‌توان اطلاعات را با استفاده از پست الکترونیکی ارسال کرد.

حسینیان در ادامه گفت: با استفاده از این نرم افزار کاربرد می‌تواند عناصر جدید را به کمک زبان پاسکال برنامه نویسی کند. این قابلیت جزو قابلیت‌های بسیار ارزشمند یک برنامه می‌باشد و فقط از برنامه‌های حرفه‌یی در سطح بالا این امکان وجود دارد.

وی به دیگر قابلیتهای نرم افزار تدوین شده اشاره کرد و افزود: مدل‌سازی منابع ولتاژ و جریان به شکلهای مختلف مانند متناوب مستقیم، ضربه، فیلکری، هارمونیکی و ... مدل سازی خطوط انتقال و کابلهای سه فاز و 6 فاز به صورت مدل پی و مدل برژورن، مدلسازی دستگاههای اندازه گیری مانند ولت‌متر، وات‌متر، آمپرمتر، انرژی متر و ... مدلسازی پردازشگراهای سیگنال مانند فلیتلرتر، فرکانس‌متر، هارمونیک سنج و بسیاری از عناصر دیگر از قابلیت‌های این نرم افزار است.

به گزارش ایسنا، حسینیان در ادامه گفت: به دلیل این که برنامه متناسب با نیازهای صنعت برق طراحی شده، حاوی پایگاه داده بسیار بزرگی است که کاربر می‌تواند اطلاعات را از طریق این پایگاه داده دریافت کند که این امکان در نرم افزارهای بزرگ کمتر وجود دارد.

وی افزود: در واقع شرایطی ایجاد شده است که کاربر بتواند در هر مکان و زمان با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده‌ها شبکه مورد مطالعه را تهیه کرده و به کمک برنامه‌ آن را شبیه سازی کند و با استفاده از برنامه نتایج را به صورت گرافیکی، منحنی‌ها یا نتایج نوشتاری ارائه کند.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر نیز با توجه به گسترش خصوصی سازی و بازار برق زیر مجموعه‌هایی تهیه شده است که به کمک آنها می‌توان آنالیز بازار برق را انجام داد. از سوی دیگر مجرد تخمین حالت هارمونیکی و گذاری ولتاژ نیز از دیگر قسمتهایی است که در حال حاضر بر روی آن کار می‌شود تا عناصر برنامه اضافه شود.