یک فناوری جدید برای ویروس زدایی از آب

دانشمندان آمریکایی یک فناوری ارزان‌قیمت و بدون استفاده از کلر ابداع کرده‌اند که می‌تواند میکروارگانیسم‌ها از جمله ویروس‌ها را از آب آشامیدنی بزداید.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از نیوارک، پروفسورها "پی چیو" و "یان جین" با همکاری "کالی نیل" متخصص ویروس شناسی این فناوری را ابداع کردند.

در این فناوری دانشگاه دلاور "‪ ،"Delaware‬از آهن به شدت واکنش‌پذیر در روند تصفیه استفاده می‌شود تا دسته‌ای از عوامل خطرناک بیماریزا از "یی کولای" گرفته تا "روتاویروس‌ها" از آب "ناک اوت" شوند.

دانشمندان می‌گویند فناوری جدید آنها می‌تواند بطور چشمگیری ایمنی آب آشامیدنی را در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه بهبود بخشد.

چیو با اشاره به اینکه ویروس‌ها در برابر افزودن کلر به آب مقاوم هستند گفت ویژگی منحصر به فرد فناوری آنها توانایی ویروس زدایی آنها از منابع آبی است.

محققان با استفاده از عنصر آهن در روند تصفیه دریافتند که از این طریق می‌توان بیش از ‪ ۹۹/۹۹۹‬درصد ویروس‌های آب آشامیدنی را از بین برد.

چیو گفت، فناوری بر پایه آهن آنها می‌تواند همزمان با کاهش عوامل بیماریزای میکروبی و ضد عفونی فراورده‌های جانبی به تضمین ایمنی آب آشامیدنی کمک کند.

دانشگاه دلاور در پی تجاری کردن این تحقیق است و از آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و سوییس خواستار ثبت این فناوری شده است.