دویچه‌وله: ایران از لحاظ مصرف سوخت، در رده دهم جهان قرار دارد

پایگاه اینترنتی دویچه‌وله (رادیو آلمان) در گزارشی به مناسبت بررسی لایحه بودجه سال ‪ ۸۶‬در مجلس شورای اسلامی نوشت: ایران از لحاظ مصرف سوخت در رده دهم جهان قرار دارد.

به نوشته ایرنا طبق گزارش دویچه‌وله، ایرانیان با مصرف بیش از یک لیتر سوخت در روز به ازای هر شهروند، حدود دو برابر متوسط جهانی، فرآورده های نفتی مصرف می‌کنند.

دویچه وله افزود: یکی از پر سر و صداترین تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده به تعیین تکلیف بهای فرآورده‌های نفتی، به‌ویژه بنزین مربوط است.

با توجه به مصرف بیش از حد بنزین و گازوییل و پایین بودن ظرفیت پالایشگاه‌ها، ایران هر سال میلیاردها دلار از درآمدهای خود را صرف واردات بنزین می‌کند و این بنزین که در بازارهای جهانی قیمت تمام شده‌ای حدود ‪۵۰۰‬ تومان دارد، در بازار داخلی ایران به بهای ‪ ۸۰‬تومان عرضه می‌شود.

به نوشته سایت "دویچه وله" سالهاست که چاره‌اندیشی برای این معضل به یکی از بحث‌های داغ و موضوعی اختلافی میان سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی تبدیل شده است.

این رادیو افزود: دولت آقای احمدی نژاد که با شعار تثبیت قیمت‌ها کار خود را آغاز کرد در طول یک سال و نیم فعالیت خود بارها با ضرورت یافتن راه‌حلی برای کاهش مصرف سوخت مواجه بوده است.

دو نرخی شدن، سهمیه‌بندی یا افزایش بهای بنزین ، سه گزینه‌ی اصلی برای حل این معضل به حساب می‌آیند. آنچه دولتمردان را در انتخاب یکی از این سه گزینه مردد می‌کند، اثرات سویی است که هر یک می‌تواند به دنبال داشته باشد.

براساس تبصره ‪ ۱۳‬لایحه بودجه سال جاری، تدابیری از جمله گسترش حمل و نقل عمومی و افزایش خودروهای گازسوز باید به کاهش مصرف بیانجامد و دولت مجاز است در صورت ضرورت در مورد سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت تصمیم بگیرد.

با این همه دولت در بودجه سال آینده افزایش بهای فرآورده‌های نفتی را در نظر نگرفته و با آن بشدت مخالفت می‌کند.

کمیسیون تلفیق به رغم مخالفت برخی اقتصاددانان مجلس، پس از سه بار بازنگری به نرخ ‪ ۱۵۰‬تومانی بنزین رای داد. روز سه‌شنبه درخواست تعدادی از اعضای این کمیسیون برای تجدیدنظر در این مصوبه رد شد.

"حشمت‌الله جاسمی" یکی از نمایندگان مجلس معتقد است که مردم نباید نگران باشند، زیرا این پیشنهاد کمیسیون تلفیق است و الزاما در صحن علنی رای نمی‌آورد.

به گفته وی، بنزین ‪ ۱۵۰‬تومانی موجب افزایش ‪ ۶/۲‬درصدی تورم خواهد شد و "به اقتصاد کشور لطمات زیادی تحمیل خواهد کرد."
در سال جاری، برداشت‌های دولت از صندوق ذخیره ارزی برای واردات بنزین با مخالفت شدید نمایندگان روبه‌رو شد.

اخیرا "محمدعلی خطیبی" معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، درمورد آخرین وضعیت واردات بنزین گفته بود: "اعتبار ‪ ۲/۲‬میلیارد دلاری که مجلس برای واردات بنزین در شش ماهه دوم سال پیش بینی کرده بود، تنها تا پایان سال کفاف واردات بنزین را می‌دهد و برای سال جدید باید در انتظار تصمیم مجلس بود."
به نوشته دویچه ولیه ، متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران سال گذشته معادل ‪ ۶۷/۰۴‬میلیون لیتر در روز بوده است که این میزان  امسال به روزانه ‪ ۷۳ /۶‬میلیون لیتر افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود که مصرف روزانه بنزین در سال آینده از مرز ‪ ۷۵‬میلیون لیتر بگذرد.

این در حالی است که تولید داخلی حدود ‪ ۴۰‬میلیون لیتر است و با این حساب لااقل هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در سال آینده صرف واردات بنزین خواهد شد.