‪ ۴۰‬درصد انرژی ایران در بخش ساختمان مصرف می‌شود
بنا بر نوشته ایرنا٬‌

عضو انجمن سیستم‌های گرمایش از کف آمریکا گفت: ‪ ۴۰‬درصد انرژی ایران در بخش ساختمان مصرف می‌شود.


مهندس "سید علی طباطبایی‌پور" روز پنجشنبه در همایش یک روزه مدیران و دست اندرکاران تعاونی‌های مسکن استانهای خراسان در مشهد، افزود: ایران با برخورداری از یک درصد از کل جمعیت جهان، ‪ ۹‬درصد انرژی دنیا را مصرف می کند.

رییس مرکز پژوهش و آموزش گروه صنعتی گیتی پسند اظهار داشت : چهار درصد از این مقدار در بخش ساختمان مصرف می‌شود.

طباطبایی پور ادامه داد: اگر مصرف انرژی به همین منوال ادامه یابد تا سال ‪ ۱۳۹۷‬هجری شمسی ایران از تولیدکننده نفت و انرژی به واردکننده انرژی تبدیل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از سیستم‌های گرمایش از کف ‪ ۱۰‬درصد سرمایه گذاری در ساخت و سازها را افزایش داده ولی بجای آن ‪ ۴۰‬درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند.

وی ضمن تاکید بر توسعه استفاده از سیستم‌های گرمایش از کف در احداث واحدهای ساختمانی ،افزود: در این صورت سالانه با ‪ ۳۰‬میلیون دلار سرمایه، سه میلیارد دلار در مصرف انرژی در سطح کشور صرفه جویی می‌شود.

عضو انجمن بین‌المللی ساختمان انگلستان ادامه داد: ‪ ۱۰‬درصد ساخت‌و سازهای مسکن به طور مستقیم و ‪ ۳۰‬درصد ساخت و سازها به طور غیر مستقیم توسط تعاونی‌های مسکن انجام می‌شود.

او گفت: بر این اساس ‪ ۵۰‬درصد احداث واحدهای مختلف در سطح کشور و استان توسط تعاونی‌های مسکن انجام می‌شود.

طباطبایی پور اضافه کرد: استان خراسان رضوی از قابلیت‌های خوبی در بخش ساخت و ساز برخوردار است و ‪ ۱۵‬درصد از ساخت و سازهای کشورمان در این استان انجام می‌شود.

مدیر کل تعاون استان خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: بایستی با تعامل مثبت تعاونی‌های مسکن، مشکلات این بخش هر چه بیشتر شناسایی و برطرف شده و توانمندسازی این تعاونی‌ها به گونه‌ای باشد که قدرت رقابت بین آنها را در بازار مسکن افزایش دهد.

"حسن قاسمی علی آبادی" ادامه داد: با توجه به ابلاغ سیاستهای اصل ‪۴۴‬ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری و واگذاری بخش عظیمی از تصدی گری‌های اقتصادی به‌بخش خصوصی و مردم ، بخش تعاون می‌تواند در این ارتباط نقش موثری ایفا کند.

وی بیان کرد: از مجموع شش هزار و ‪ ۷۵۶‬تعاونی در بخشهای مختلف در استان خراسان رضوی، یک هزار و ‪ ۲۹‬تعاونی با عضویت ‪ ۱۲۱‬هزار و ‪ ۱۰۷‬نفر و سرمایه ثبتی ‪ ۲۲۶‬میلیارد و ‪ ۹۳۶‬میلیون ریال در بخش مسکن فعالیت دارند.

او گفت : از این میان تاکنون ‪ ۹۵‬هزار واحد توسط ‪ ۶۵۱‬تعاونی‌های مسکن کارگری، کارمندی و فرهنگیان در این استان احداث شده و بالغ بر ‪ ۲۰‬هزار واحد در حال ساخت است.

در این آیین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز گفت:
از سال ‪ ۱۳۸۳‬تاکنون بالغ بر ‪ ۵۰۰‬میلیارد ریال در احداث واحدهای مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن سرمایه‌گذاری شده است.

مهندس "محمد رضا رئیسی" افزود: استفاده از مصالح استاندارد ، افزایش مهارت‌های دست اندرکاران، رعایت دقیق اصول فنی ساختمان و رعایت مسائل بهینه‌سازی در ساخت و سازها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: باید با تلاش دست اندرکاران و مسوولان مربوطه، ساخت و سازها واحدهای مسکونی به عنوان سرمایه‌های ملی حفظ و به آیندگان منتقل شوند.