کشاورزان گرمسار خواستار تسریع در برقی شدن چاه‌های آب هستند

برخی از کشاورزان گرمساری از روند برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی در این شهرستان انتقاد و تاکید کردند: گازوئیل‌سوز بودن موتور چاه‌های آب مشکلاتی را برای آنان فراهم ساخته است.

آنها استفاده از گازوئیل و افزایش قیمت آن در سالهای اخیر را برای کشاورزان مشکل‌ساز دانستند و افزودند: پرداخت هزینه‌های زیاد سوخت هر چاه خارج از توان کشاورزان است.

کشاورزان طرف گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اقدامات زیادی برای برقی کردن چاه‌های کشاورزی خود انجام داده‌اند گفتند: خرابی مکرر چاه های کشاورزی گازوئیل‌سوز بر مشکلات آنها برای آبیاری بموقع و کافی محصولات به خصوص در فصول کم‌آبی افزوده است.

این کشاورزان که عمدتا در حاشیه‌کویر فعالیت دارند مدعی‌اند خاک زمین‌های کویری به‌علت سست بودن و نبود سنگ و شن، پس از مدتی به دلیل نداشتن مقاومت در برابر لرزشهای زیاد موتور، دچار ریزش شده و آنها برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد چاه مجبور به تحمل هزینه‌های سنگین هستند.

این افراد در عین حال با اشاره به چند برابر شدن قیمت گازوئیل در سالهای اخیر تاکید دارند در هر ماه بین چهار تا پنج میلیون ریال هزینه سوخت چاه‌های آب می‌شود و برقی کردن چاه‌ها این هزینه‌های را به طور محسوسی کاهش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی گرمسار در این زمینه گفت: به دلیل بالا بودن تقاضا، برقی کردن چاه‌ها در این شهرستان اولویت‌بندی شده است.

"اسماعیل عرب‌معصومی" گفت: این اولویت بر اساس طول مسیر و قرار گرفتن در مسیر انتقال خطوط برق است.

وی گفت: ‪ ۶۰‬درصد از زمین‌های کشاورزی گرمسار در حاشیه جنوبی دشت گرمسار واقع شده و در عین حال بیشترین چاه‌های برقی شده نیز در این منطقه قرار دارند.

وی، بوروکراسی اداری و بموقع انجام نشده تعهدات پیمانکاران را از دلایل تاخیر در این زمینه دانست و افزود: با توجه به ضرورت حفظ منابع سوخت فسیلی و ارزان بودن انرژی الکتریکی امیدواریم روند برقی شدن چاه‌های آب سرعت بگیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان از برقدار شدن ‪ ۱۵‬حلقه چاه کشاورزی در سال جاری خبر داد و گفت: این تعداد تا پایان امسال به ‪ ۲۳‬حلقه افزایش می‌یابد.

"سیدعلی بربند" رشد ‪ ۶۴‬درصدی برقدار شدن چاههای آب در سال جاری نسبت به سال گذشته را یادآور شد و افزود: برای برقدار کردن چاه‌ها تاریخ درخواست، بلامانع بودن مسیر احداث شبکه و فاصله از پست ‪ ۶۳‬کیلوولت تاثیر زیادی دارد و از عوامل اولویت محسوب می‌شوند.

وی افزود: بالا بودن آبدهی چاه، زیاد بودن مصرف سوخت و تامین اعتبار نیز در این مورد تاثیر دارد.

وی گفت: امسال یک میلیارد و ‪ ۵۰۰‬میلیون ریال به امور برق گرمسار اختصاص یافته که ‪ ۵۰‬درصد اعتبارات استان است که برای احداث حدود ‪ ۱۹‬کیلومتر شبکه در مناطق گوهریه، ده نمک، لجران و امام‌زاده اسماعیل طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت منطقه‌ای برق سمنان همکاری نکردن صاحبان زمین‌های کشاورزی را از دلایل طولانی‌شدن روند برقی شدن چاه‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جاده و مسیر خاصی برای تعدادی از چاهها وجود ندارد و جاده‌های دسترسی نیز، مسیرهای بین‌مزارع است و مسیر شبکه نمی‌تواند از این راهها تبعیت کند همکاری صاحبان اراضی کشاورزی در تسریع برای برقرسانی به چاههای کشاورزی بسیار موثر است.

در شهرستان گرمسار ‪ ۴۵۰‬حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که تاکنون حدود ‪۷۰‬ درصد این چاه‌ها برقی شده‌اند.