تامین‬یک پنجم انرژی مصرفی اروپا از منابع تجدیدپذیر تا سال ‪ ۲۰۲۰

سران اتحادیه اروپایی روز جمعه در یک نشست مشترک طرح‌های گسترده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در اروپا را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، "آنگلا مرکل" صداعظم آلمان در این نشست اعلام کرد تصمیمات با ارزشی نظیر تامین یک پنجم از انرژی مصرفی اروپا از منابع تجدیدپذیر تا سال ‪ ،۲۰۲۰‬اروپا را به قاره پیشتاز در زمینه مبارزه با روند گرم شدن زمین تبدیل می‌کند.

وی در مقام ریاست این نشست دو روزه که با حضور ‪ ۲۷‬کشور عضو اتحادیه اروپا برگزار شد اعلام کرد: ما می‌توانیم از فاجعه‌ای که در حال شکل‌گیری توسط انسانهاست پیش‌گیری کنیم. "مرکل" افزود: هم‌اکنون به سطحی از همکاری مشترک رسیده‌ایم که تصور آن در چند سال قبل ممکن نبوده‌است.

در این همایش اتحادیه اروپا طرح‌هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ایجاد راه‌کارهای استفاده از منابع تجدید پذیر، افزایش کارایی تجهیزات مصرف‌کننده انرژی و استفاده از سوختهای زیستی، توسط سران اروپایی بررسی شدند.

بر اساس تصمیمات جدید و در برنامه‌ای که شامل تمامی ‪ ۴۹۰‬میلیون ساکنان اروپا می‌شود، تا پایان دهه جاری لامپهای روشنایی پرمصرف فعلی در منازل، ادارات و خیابانهای اروپا با لامپهای کم‌مصرف و دارای کارایی بالا تعویض می‌شوند.

"خوزه مانوئل باروسو" رییس کمیسیون اروپایی در این همایش اعلام کرد اروپا با پیشگام شدن در زمینه سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز می‌تواند از لحاظ اقتصادی نیز پیشرفت کند. این در حالی است که بخش تجاری اروپا بر این باور است که اروپا با محدود شدن توسط قوانین جدید، توان رقابتی خود را در برابر رقیبانی که مسایل محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند ولی محصولات ارزان‌تری تولید می‌کنند، از دست خواهد داد.

در توافق‌نامه جدید اهداف بلند مدت و کلی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر اروپا تعیین شد اما میزان اعمال این تغییرات در هر کدام از کشورهای اروپایی مستلزم موافقت همان کشورها خواهد بود که این احتمالا به معنای مشاجره و بحث دولتهای کشورهای این اتحادیه با ریاست اتحادیه در سالهای آینده است.

در این همایش مقرر شد اتحادیه اروپا در مجموع تا سال ‪ ۲۰۲۰‬یک پنجم از انرژی مورد نیاز خود را از منابعی نظیر انرژی خورشیدی، باد و برق تولید شده در سدها، تامین کند.

"مری اوکاب" جانشین سخنگوی سازمان ملل متحد با تحسین تصمیمات جدید اتحادیه اروپا اعلام کرد پایبندی به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای دارای ارزش زیادی است. وی افزود: با بلند همتی ملتها می‌توان راه‌حل مناسبی برای مقابله با تغییرات آب و هوای زمین پیدا کرد که هم‌اکنون به یکی از بزرگترین مشکلات نسل بشر تبدیل شده است.

"تونی بلر" نخست وزیر انگلیس نیز در همایش یاد شده اعلام کرد: هر چند دست‌یابی به اهداف تعیین شده به تلاش بسیار زیاد اروپا نیاز خواهد داشت اما این برنامه اروپا را به پرچمدار مبارزه با گرم شدن زمین بدل می‌کند که تمامی جهان با خطرات آن مواجه هستند.

در این همایش مقرر شد اروپا تا سال ‪ ۲۰۲۰‬تا ‪ ۲۰‬درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد و اگر کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه، چین و هند اقدامات مشابهی انجام دهند، اروپا کاهش ‪ ۳۰‬درصدی را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

اروپا هم‌اکنون کمتر از ‪ ۷‬درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر انرژی تامین می‌کند.

نتایج همایش یاد شده اساس موضع اروپا در نشستهای بین‌المللی است که در آینده برای تعیین جایگزین پروتکل کیوتو برگزار خواهند شد.