ساخت رایانه هایی که با نور کار می کنند
فیزیکدانان دانشگاه باث پروژه ای را آغاز می کنند که می تواند به عنوان گامی مهم به سوی ساخت رایانه های فوتونیک قلمداد شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ فیزیکدانان این دانشگاه به دنبال آن هستند که به زودی رویای استفاده از نور به جای الکتریسیته را در راه اندازی نسل بعدی رایانه ها محقق سازند.
رویای اصلی دانشمندان و فیزیکدانان در مرحله نخست، دستیابی به توانایی برای انتشار مداوم نور در پالس هایی که تنها یک میلیارد میلیاردیوم ثانیه به طول می انجامد، است.
به گفته دانشمندان، این پروژه نه تنها به دستیابی به فناوری نوینی منجر می شود بلکه به فیزیکدانان این امکان را می دهد تا شانسی برای بررسی دقیق ساختارهای اتمی داشته باشند.
بر اساس گزارش گیزمگ، قرار است که در ماه ژوئن دکتر فاتح بنابید از دپارتمان فیزیک دانشگاه باث سرپرستی تیمی از محققان را بر عهده گیرد تا با ارایه تکنیک جدیدی بتوانند فرم های موجی را با استفاده از فوتون های نوری با ضریب دقت معادل الکترون های مورد استفاده در الکترونیک ترکیب کنند.
ترکیب های فرم موجی برای کنترل بسیار دقیق شیوه های تغییر یافتن انرژی در میدان های مغناطیسی به کار می روند.
اساسا میدان های الکتریکی در قالب الگوی منظمی مشابه جزر و مد امواج اقیانوسی افت و خیز دارند، اما تجهیزات الکترونیک مدرن امکان کنترل نزدیک و دقیق بر شکل این امواج را فراهم کرده اند.
به عقیده فیزیکدانان کنترل بر تغییرات میدان مغناطیسی است که برای تجهیزاتی نظیر رایانه ها امکان ارایه عملکرد در شیوه ای خاص را فراهم می کنند.