کنتورهای چند تعرفه از سال آینده برای مشترکان جدید نصب می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: کنتورهای چند تعرفه از شروع سال آینده برای تمام مشترکان جدید نصب و کنتورهای مشترکان قبلی هم تعویض خواهد شد.

دکتر"محمد احمدیان" روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: هم اکنون حدود ‪ ۲۰‬میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد و سالانه حدود ‪ ۸۰۰‬هزار مشترک جدید هم به آن اضافه می‌شود.

وی افزود: طبعا نصب همزمان کنتورهای چند تعرفه برای تمام ‪ ۲۰‬میلیون مشترک به‌صورت یکجا عملی نیست و در برنامه‌ای چندساله در نظر داریم که علاوه بر نصب کنتورهای چند تعرفه برای تمام مشترکان جدید، برای مشترکان قدیمی نیز با اولویت مشترکان پرمصرف تر کنتورهای چند تعرفه نصب کنیم.

احمدیان درباره مجموعه اقدامها و برنامه‌های دولت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در سال ‪ ،۸۶‬گفت: دولت مجموعه‌ای از اقدامهای موثر در بهینه‌سازی مصرف برق را در لایحه بودجه سال آینده مطرح کرده که امیدواریم این مجموعه در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب برسد.

وی، استفاده از کنتورهای چند تعرفه و انتقال زمان مصرف از ساعتهای اوج مصرف به ساعات عادی و درنظر گرفتن جرایمی برای مشترکانی که بیشتر از الگو مصرف می‌کنند را از جمله این پیشنهادات برشمرد.

وی افزود: محدود کردن تعرفه‌های فوق‌العاده مخفف به مشترکانی که اصول بهینه‌سازی مصرف را رعایت می‌کنند و حذف سایر مشترکان از حمایتهای خیلی بالا در صورتی که بهینه‌سازی را رعایت نکرده باشند از دیگر پیشنهادات دولت در لایحه بودجه سال ‪ ۸۶‬است.

احمدیان با اشاره به تعرفه ‪ ۱۵‬ریال به ازای هر کیلووات ساعت برای مشترکان کشاورزی این رقم را بسیار ناچیز توصیف کرد و افرود:این نرخ پایین حتی انگیزه خاموش کردن موتور پمپها را در مواقعی که مورد نیاز نیست از بین برده و به سفره‌های آب زیرزمینی نیز به شدت صدمه وارد کرده است.

به گفته وی اگر این تعرفه نازل تنها به مشترکان کشاورزی که از روشهای نوین آبیاری استفاده می‌کنند، محدود شود هم به مصرف بهینه آب کمک می‌کند و هم باعث جلوگیری از اسراف در مصرف برق خواهد شد.

احمدیان درباره عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی الکتریکی، گفت: وزارت نیرو اعتقاد دارد که قیمتهای به شدت یارانه‌ای برق عاملی است که به شدت سبب عدم مصرف بهینه برق در کشور شود که اگر به آن توجه نشود تمام اموری که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی صورت می‌گیرد، بی‌اثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم گامی در جهت بهبود استفاده از انرژی الکتریکی برداریم باید به صورت همه جانبه به این موضوع بپردازیم و از عواملی که تاثیرگذاری بالاتری دارند شروع کنیم و تنها متمرکز شدن روی یک عامل ما را به این هدف نمی‌رساند.

معاون وزیر نیرو در امور برق وانرژی در ادامه با اشاره به اینکه امسال پنج هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود، افزود: تاکنون چهار هزار و ‪ ۳۰۰‬مگاوات برق به مدار وارد شده که این رقم تا پایان سال به پنج هزار مگاوات می‌رسد.

به گفته وی حدود ‪ ۳‬هزار و ‪ ۸۰۰‬مگاوات از این انرژی حرارتی و مابقی آن ظرفیتهای برق - آبی را شامل می‌شود.