کارخانه‏ی انرژی خورشیدی، یک فانوس دریایی درخشان!

مطلب زیر را جناب آقای سید علیرضا حجازی از وبلاگ SCI FI TECH ترجمه کرده اند و در وبلاگ خودشان یعنی مقالات فناوری اطلاعات و ارتباطات درج فرموده اند:

این برج که در پرتوهایی از نور، در تمامی جهات درخشان شده است، می‏تواند به عنوان یک نماد مذهبی به نظر برسد، اما در حقیقت این گونه نیست. این برج یک کارخانه‏ی جدید برق در اسپانیا است که انرژی حاصل از خورشید را با 600 آینه مهار کرده و پیرامون خود را تا چندین مایل روشن کرده است.

این برج‏ 40 طبقه که در منطقه‏ی سویل اسپانیا برپا شده است، یک نیروگاه کاملاً سبز به شمار می‏آید. برج یاد شده 11 مگاوات برق را بدون ایجاد گازهای گلخانه‏ای تولید می‏کند و تنها از خورشید به عنوان منبع نیروزای خود استفاده می‏کند. این برج، نور خورشید بازتاب یافته از آینده‏های پیرامون خود را جذب می‏کند و برای این مقصود، دو طرف برج به عنوان دو سطح جاذب آفتاب عمل می‏کنند. شاید در ظاهر ساختمان برج شگفت‏انگیز به نظر برسد، اما این برج دقیقاً برای جذب انرژی طراحی شده است و دلیل شگفت‏انگیزی ظاهر آن نیز همین است. برج یاد شده به طور کامل، انرژی تابشی خورشیدی را دریافت و آن را برای ایجاد انرژی الکتریکی مهار می‏کند.