فروش برق به جای سوخت
برای فروش برق به جای سوخت، ورود بخش خصوصی و راه‌اندازی کامل بازار برق ضروری است. همچنین زیرساخت‌های صنعت برق باید اصلاح شود و مهم‌تر از همه قیمت فروش انرژی باید واقعی باشد.
دکتر شهرام جدید، عضو هیات علمی‌ دانشگاه علم و صنعت، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا، با بیان این مطلب افزود: پروژه جایگزینی برق به جای سوخت از سال 1353 مطرح بود که در آن زمان اگر تکنولوژی ساخت نیروگاه‌های گازی را به دست می‌آوردیم و برق تولید می‌کردیم، امکان فروش آن به مردم وجود داشت.
او گفت: در حال حاضر اگر بتوانیم تکنولوژی بهره‌برداری، نگهداری، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های گازی را به دست آوریم، این طرح بسیار خوب است؛ البته ما به این فناوری رسیده‌ایم، اما نه در حدی که بتوانیم برق را جایگزین گاز کنیم.
وی با اشاره به اصلاح زیرساخت‌های صنعت برق به عنوان پیش زمینه انجام این کار تصریح کرد: هم اکنون سیستم‌های الکتریکی در کشور به قدری ضعیف هستند که تلفات شبکه انتقال و توزیع برق از شش درصد مجاز به 20 درصد افزایش یافته است و نابسامانی‌های موجود در این شبکه باعث رشد مصرف 10 درصدی کشور شده که این مقدار در هیچ کشور‌ی رایج نیست.
او، مسائل مالی وزارت نیرو که باعث خاموشی‌های پی در پی می‌شود را از مشکلات اساسی در داخل دانست و تاکید کرد: البته باید کمبود‌ها را جبران کنیم و توان نیروگاهی خود را بالا ببریم و سپس ایده فروش برق به جای سوخت را مطرح کنیم.

زمان درج خبر :   29 مهر 1385 / 9:28