گردهمایی حفاظت و بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی کشور برگزار شد
گردهمایی یک روزه حفاظت و بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی کشور، با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و معاونان و مدیران حفاظت و بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی شرکتهای آب استانی، چهارشنبه دهم آبان ماه 1385 در سالن اجتماعات شهید عباسپور شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.
به گزارش شبکه خبری آب ایران، معاون وزیر نیرو در امور آب، در این گردهمایی با اشاره به دو تغییر ساختاری مهم که در یک سال گذشته در بخش آب کشور اتفاق افتاده، گفت: تشکیل شرکتهای آب استانی و تشکیل معاونت امور آب و آبفا در ساختار جدید وزارت نیرو، دو تحول اساسی هستند که نتایج آنها در آینده مشخص خواهد شد.
دکتر زرگر، تفکیک وظایف حاکمیتی از وظایف تصدی‌گری را هدف اصلی تشکیل معاونت امور آب و آبفا دانست و گفت: این اتفاق، یک ارتقای خوب تشکیلاتی است که نتایج مثبتی خواهد داشت.
وی در ادامه درباره وضعیت آبهای زیرزمینی گفت: وضعیت فعلی، وضعیت قابل قبولی نیست و حتماً باید اصلاح شود.
وی افزود: راه حل مدیریت آبهای زیرزمینی، ممنوعه کردن دشتها نیست و باید با پیدا کردن راه‌حلهای مناسب و بلندمدت، امکانات کار و فعالیت و توسعه کشور در اختیار مردم قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه بر مدیریت آمار و اطلاعات در آبهای زیرزمینی، اطلاع‌رسانی بهنگام و دقیق، ضرورت کنترل و حفظ و سلامت مدیریت آبهای زیرزمینی در شرکتهای استانی تاکید کرد و گفت: مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکتهای آب استانی نیز باید با صرف وقت و انرژی کافی در این زمینه، طرح تعادل‌بخشی به آبهای زیرزمینی را با قوت تمام اجرا نمایند.
در این گردهمایی یک روزه، مهندس سیامک شیرزاد، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: به نظر می‌رسد که آبهای زیرزمینی هنوز به درستی جایگاه خود را در مدیریت منابع آب پیدا نکرده است و فرهنگ سازی لازم درباره آن صورت نگرفته است.
وی افزود: وظیفه اصلی ما در مدیریت آبهای زیرزمینی، تقویت بدنه فنی و کارشناسی واحدهای حفاظت است و باید نگاه موجود در این زمینه، اصلاح شده و فنی و تخصصی شود.
وی سپس با اشاره به توجهی که در حال حاضر به موضوع آبهای زیرزمینی می‌شود، گفت: توجه فعلی مدیریت کلان کشور به این موضوع، یک فرصت تاریخی است که باید حداکثر استفاده را از آن به عمل بیاوریم.
مهندس میبدی، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران، نیز در این گردهمایی، گزارشی را از وضعیت منابع آب زیرزمینی کشور، چالشها، چشم‌انداز، تکالیف قانونی و راهکارهای اصلاحی ارائه داد و گفت: این گردهمایی یک روزه، با هدف تبادل تجربیات شرکتها در زمینه طرح تعادل‌بخشی به منابع آبهای زیرزمینی تشکیل شده است.
در این گردهمایی همچنین گزارشهایی از اقدامات شرکتهای آب منطقه‌ای در زمینه‌های: گروه‌های گشت و بازرسی بخش خصوصی، ساماندهی شرکتهای حفاری، سیستم نرم‌افزار مدیریت یکپارچه اطلاعات و آمار، اطلاع رسانی و نظرسنجی از بهره‌برداری منابع آبهای زیرزمینی، کنتور هوشمند آب و برق، تشکیل تشکلهای آب‌بران آب زیرزمینی و پیاده سازی GIS در حفاظت و بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی ارائه شد.
همچنین با ارزیابی‌های انجام شده، شرکتهای آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در زمینه اجرای طرح تعادل‌بخشی به منابع آبهای زیرزمینی کسب کردند که معاون وزیر نیرو در امور آب با اهدای لوح تقدیر به معاونان حفاظت و بهره‌برداری این شرکتها، از آنان تشکر کرد.
همچنین در بخش دیگری از این گردهمایی، پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.


زمان درج خبر :   10 آبان 1385 / 14:39