نخستین نیروگاه زیست‌توده کشور در مشهد ساخته می‌شود
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نخستین نیروگاه زیست‌توده کشور تا یک سال آینده در مشهد به بهره‌برداری می‌رسد.
مهندس خلیل‌الله کاظمی مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد در گفت‌وگو با سایت خبری شرکت توانیر ضمن اعلام این مطلب افزود: مرحله اجرایی احداث این نیروگاه 400 کیلوواتی پس از تکمیل مطالعات اولیه در محل دفن زباله‌های شهری مشهد آغاز شده است.
وی هدف از اجرای این طرح را استفاده بهینه از گاز متان حاصل از دفن زباله‌ها به عنوان یکی از منابع انرژیهای نو عنوان کرد و افزود: هزینه احداث این نیروگاه 10 میلیارد ریال برآورد شده و امکان توسعه ظرفیت این نیروگاه در فاز فعلی تا 600 کیلووات پیش‌بینی شده است.
وی تاکید کرد: همچنین بحث‌های مطالعاتی در خصوص احداث ظرفیتهای جدید زیست‌توده در محل دفن زباله‌های این شهر با بهره‌گیری از نتایج احداث اولین نیروگاه آغاز شده است.
به گفته مهندس کاظمی همزمان با اجرای این طرح و برای نخستین بار قرارداد خرید تضمینی برق حاصل از انرژیهای نو توسط وزارت نیرو از بخش خصوصی نیز به زودی به امضا خواهد رسید.
گفتنی است مطالعات احداث اولین نیروگاه زیست‌توده از زباله‌های شهری در سال گذشته از سوی پژوهشگاه نیرو مطرح و در نهایت منجر به امکان‌سنجی و طراحی نیروگاه پایلوت بر مبنای ظرفیت 400 کیلووات در مشهد شد.

زمان درج خبر :   10 آبان 1385 / 15:30