افزایش تلفات آب به دلیل به‌کار نگرفتن روش‌های علمی آبیاری
ترویج نکردن و بکارگیری روشهای علمی آبیاری به‌ویژه در اراضی کشاورزی شرکت های کشت و صنعت، تلفات آب را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
به گزارش ایسنا، فتح‌الله دهکردی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان، با بیان این مطلب افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که با مصرف 390 میلیون متر مکعب آب در سه سال اخیر تنها در یکی از شرکتهای کشت و صنعت منطقه، 6 برابر بیش از میزان معقول، آب مصرف شده است که ادامه این روند ضمن تهدید منابع ملی آب، تخریب منابع خاک را نیز در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به ضرورت یکپارچه بودن اراضی زراعی و اهداف تشکیل شرکت‌های کشت و صنعت اضافه کرد: راندمان آبیاری در کشت و صنعت‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان نسبت به راندمان آبیاری زارعین خرده مالک در شبکه آبیاری دز به مراتب کمتر است و آمار و ارقام تولید نیز عملکرد ضعیف این قبیل شرکت‌های کشت و صنعت را نشان می‌دهد.
دهکردی فروش آب به روش حجمی را راهکاری مناسب برای افزایش راندمان آبیاری بر اساس آئین‌نامه مصرف بهینه آب مصوب سال 75 هیئت وزیران دانست و خاطرنشان کرد: سند ملی آب به عنوان مرجع رسمی تعیین مصرف معقول آب در کلیه دشتهای کشور سندی استراتژیک است که توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و با تصویب در هیئت وزیران به وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی ابلاغ شده است، بنابراین لازم است مفاد آن از سوی مصرف کنندگان آب از جمله شرکت‌های کشت و صنعت رعایت شود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان یادآور شد: حدود 25 درصد از اراضی 100 هزار هکتاری محدوده شبکه آبیاری دز توسط شرکت‌های کشت و صنعت منطقه کشت می‌شود.

زمان درج خبر :   14 آبان 1385 / 10:13