بهینه سازی مصرف انرژی
تداوم مصرف بی رویه انرژی می تواند روند صادرات نفتی را با مشکل مواجه سازد.در این راستا می توان با اعمال سیاستهای بهینه سازی مصرف و مدیریت انرژی حداقل 20 درصد در انرژی مصرفی کشور صرفه جویی کرد بدون آنکه به تولید و رفاه عمومی لطمه وارد شود.
هرگونه مصرف بی رویه داخلی به کاهش توان صـادراتی نفت خام منجر می شود و می تواند کشور تولیدکننده نفت را به واردکننده این محصول تبدیل کند.
لحاظ نکردن مصرف بهینه انرژی در محصولات صنعتی، یکی از موانع اصلی فروش موثر و صادرات محصولات صنعتی ایران به دیگر کشورهااست.
نحوه مصرف انرژی در کشور، در انواع مختلف فسیلی نفت خام، نفت سفید، بنزین، گاز و برق، موضوعی است که به دلایل متعدد در اولویتهای دست چندم مصرف کنندگان خانوار و یـا صنعتی قرار گرفته است. درحالی که انرژی بری فعالیتهای تولیدی و راندمان انرژی کالای صنعتی، دوعامل مهم تصمیم گیریهای اقتصادی در بازارهای جهانی است.
درک وجود چرخه های تباه ساز اقتصادی در این موضوع، به حفظ ذخایر غیرقابل برگشت انرژی کشور منجر شده و با متحول کردن بخش صنایع کشور، مقدمات ورود صنایع داخلی به بازارهای جهانی سودآوری فرایندهای تولیدی و رقابت پذیرکردن آن فراهم خواهد شد.
علاوه بر این از آنجایی که در سازمان اوپک سقف و سرجمع تولید نفت خام هر کشور (تولیدکننده نفت خام) تعیین می شود (و نه میزان صادرات آن کشور)، از این رو هرگونه مصرف بی رویه داخلی، به کاهش توان صادراتی نفت خام آن کشور منجر شده و درنهایت می تواند همان کشور تولیدکننده را به واردکننده نفت خام تبدیل کند!
به طوری که در کشور ما، درصورت حفظ روند سابق سیاستهای تولید و مصرف انرژی، در 20 سال‌ آتی، امکان صادرات نفت خام، کاملاً از بین رفتــه و تـولید داخلی انرژی در ایران، صرفاً می تواند پاسخگوی میزان مصرف داخلی باشد!
بخش صنعت کشور به عنوان عنصر مشترک تمامی بخشهای اقتصادی، نه تنها 24 درصد انرژی نهایی کشور را مصرف می کند بلکه نقش اصلی در تعیین میزان بازدهی مصرف انرژی و یا راندمان محصولات مصرف کننده انرژی را برعهده دارد و این موضوع، عامل مهم تعیین کننده مصرف انرژی سایر بخشهای اقتصادی است، چرا که بسیاری از وسایل مورداستفاده امروز، به نوعی حاصل فعالیتهای تولیدی و صنعتی دیروز است.
با توجه به مطالب فوق ذکر این نکته به مسئولان کلان نظام اقتصادی حائز اهمیت است و آن اینکه صرفه جویی حاصل از بهینه سازی مصرف انرژی، درآمدی معادل دو الی سه برابر سود حاصل از سرمایه گذاری در بخش صنعت را تولید می کند و این میزان درآمد ملی حاصل از صرفه جویی، ضمن سودآور کردن فعالیتهای تولیدی می تواند به عنوان منابع جدید مالی برای فعالیتهای اقتصادی، مورداستفاده قرار گیرد.
در پایان باید گفت: متاسفانه تخصیص ردیف های بودجهای از سوی سازمان های دولتی و نهاد عمومی چون شهرداری تهران برای تدوین طرح جامع بهینه سازی مصرف انرژی متاسفانه شاهد سوخت شدن منابع مالی و فسیلی کشور هستیم و معلوم نیست که این همه منابع به کجا می رود به عبارت دیگر ناکجا آباد منابع آدرس مشخصی ندارد!
خبرگزاری موج - آزاده محمدی

زمان درج خبر :   13 آبان 1385 / 11:14