خودکفایی صنعت برق کشور در بخش‌های انتقال و توزیع
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:صنعت برق کشور در بخش‌های انتقال و توزیع نیرو تقریبا به مرحله خودکفایی رسیده است و هیچ وابستگی به خارج ندارد.
دکتر " محمد احمدیان " روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سهم تولیدات داخلی در شبکه‌های تولید را نیز بالای ‪ ۸۰‬درصد اعلام کردو افزود:اگر بعضی موارد تجهیزات خاصی هم از شرکتهای خارجی خریداری می‌شود، به دلیل تعداد کم مورد نیاز این قطعات و مقرون به صرفه نبودن تولید آنها در داخل است.
وی با اشاره به توانمندی شرکت های ایرانی بویژه بخش خصوصی در بخش تولید تجهیزات و ارائه خدمات فنی - مهندسی در منطقه افزود: بسیاری از کشورها تا حد قابل توجهی بازارشان در اختیار شرکتهای ایرانی است.
به گفته وی، شرکت های ایرانی در رقابت با شرکتهای صاحب‌نام اروپایی موفق عمل کرده‌اند و دورنمای خوبی برای تولیدکنندگان تجهیزات الکتریکی، مهندسان مشاور و پیمانکاران ایرانی وجود دارد.
احمدیان درباره تلفات شبکه برق و پایین بودن کیفیت آن در بعضی از نقاط کشور، علت مهم این معضل را فرسودگی تاسیسات ، عنوان کرد وافزود: بازسازی این تاسیسات فرسوده به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد که با توجه به محدودی‌های بودجه‌ای، امکان تامین آن وجود ندارد.
معاون وزارت نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد، متاسفانه همیشه منابع محدود موجود به سمت توسعه‌های جدید در شبکه برق سوق پیدا می‌کند و فرصت چندانی برای اصلاح و بازسازی تاسیسات فراهم نمی‌شود.
وی کل تلفات برق در بخش انتقال، توزیع و تولید فنی و غیر فنی را حدود ‪ ۲۰‬درصد عنوان کرد و افزود: تلفات انتقال از مولفه‌های مختلف تشکیل می‌شود، به‌طوریکه چهار تا ‪ ۴/۵‬درصد تلفات برق در شبکه‌های انتقال و فوق توزیع رخ می‌دهد که با در نظر گرفتن وسعت کشور و شاخص‌های بین‌المللی نرخی معمولی و قابل دفاع است.
احمدیان گفت: در بسیاری از شرکت‌های برق منطقه‌ای تلفات بخش توزیع ‪۱۰‬ تا ‪ ۱۲‬درصد می‌باشد که طبیعی است. چرا که در شبکه‌های توزیع دنیا در بعضی موارد این رقم به بیش از ‪ ۳۵‬تا ‪ ۴۰‬درصد می‌رسد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بخشی از تلفات برق کشور را ناشی از تلفات غیر فنی دانست و افزود: انشعاب های غیر مجاز از معضلاتی است که در افزایش میزان تلفات شبکه برق کشور، نقش مهمی ایفا می‌کند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه انشعابهای غیرمجاز نامحسوس هستند و در جایی ثبت نمی‌شوند، نمی‌توان آمار دقیقی از آنها ارایه کرد.امابه‌طور تقریبی برآورد می‌شود که ‪ ۲۰۰‬تا ‪ ۵۰۰‬هزار انشعاب غیرمجاز برق در سطح کشور وجود داشته باشد.
احمدیان با اشاره به طرح های مطالعاتی شرکت های خارجی از جمله "زیمنس" درباره وضعیت شبکه برق ایران ارزیابی فنی آنها گفت: این طرح ها به طور جدی دنبال می‌شود و بخشی از این بررسیها به نتیجه رسیده است.
وی زمان تکمیل گزارش کار کارشناسان این شرکت ها را حدود یک سال دیگر ذکر کرد و افزود: باید توجه داشت که اجرای دستاوردها و نتایج این تحقیقات نیز نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است و باید برای رفع این مشکل اقدام اساسی صورت گیرد.

زمان درج خبر :   15 آبان 1385 / 13:22