آژانس بین‌المللی انرژی: نیروگاه های هسته‌ای بیشتری بسازید
"آژانس بین‌المللی انرژی" روز سه‌شنبه در گزارشی خطاب به دولت ها توصیه کرد: به منظور کند کردن تغییرات آب و هوایی و افزایش امنیت انرژی نیروگاه های اتمی بیشتری بسازید.
به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس و لندن، این نهاد در "چشم انداز انرژی سالانه جهان" در یک گزارش ‪ ۵۹۶صفحه‌ای در پاسخ به فراخوان هشت کشور صنعتی موسوم به گروه هشت ( متشکل از آمریکا،کانادا، ژاپن، روسیه،انگلیس فرانسه، آلمان و ایتالیا) در زمینه برنامه کار "انرژی پایدار" نوشت: در صورتی که رهبران جهان اقدام مناسب را انجام ندهند، تقاضای جهانی برای سوختهای فسیلی به میزان بیش از ‪ ۵۰درصد ، همراه با انتشار گاز کربن افزایش خواهد یافت.
آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش تاکید کرد: حفاظت از انرژی و سرمایه‌گذاری در نیروگاه های هسته‌ای در سال ‪ ۲۰۳۰می‌تواند ‪ ۱۰درصد از مصرف جهان را معادل مصرف کنونی انرژی چین در حال حاضر کاهش دهد.
انتشار گاز کربن به میزان ‪ ۱۶درصد، معادل رقمی که آمریکا و کانادا میان دو کشور در حال حاضر منتشر می‌کنند کاهش یابد.
"کلود ماندیل"، مدیر اجرایی مشاور اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، مشاور ‪ ۲۶کشور صنعتی در یک کنفرانس خبری گفت: به دلیل سرمایه‌گذاری نامناسب در ساختارهای اساسی انرژی، آینده انرژی‌ای که ما با آن روبه‌رو هستیم، محکوم به شکست است.
وی گفت: سیاستهای جدید دولتها می‌تواند یک جایگزین (انرژی ) در آینده را شامل شود که پاک، هوشمند، و رقابت پذیر باشد.
وی افزود: انرژی هسته‌ای از نظر اجتناب از انتشار گازهای گلخانه‌ای و امنیت انرژی مزیتهای قابل ملاحظه‌ای را در بر داشته باشد.
این برای نخستین بار از زمان تحریم نفتی اعراب در سال ‪ ۷۴-۱۹۷۳است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با چنین عبارات قدرتمندی از نیروگاه هسته‌ای حمایت کرده‌است. گزارش امسال این آژانس بین‌المللی انرژی، فصل کاملی را به انرژی هسته‌ای اختصاص داده است.
ماندیل به رویترز گفت: اگر ما خواهان انرژی پایداری در آینده‌ای بلند مدت هستیم، ما نمی‌بینیم که چگونه می‌توانیم از انرژی هسته‌ای اجتناب کنیم.
انرژی هسته‌ای با وجود نگرانیها بر سر ایمنی آن و خطر افتادن مواد رادیو اکتیو به دستان "القاعده" و یا دیگر گروههای مشابه،رشدی بین‌المللی را می‌پیماید.
"سام بودمن"، وزیر انرژی آمریکا در نشست گروه هشت در ماه مارس برای تولد مجدد صنعت هسته‌ای جهان ابراز امیدواری کرد.

زمان درج خبر :   16 آبان 1385 / 15:56