سیستم توزیع برق ایران قدیمی است
بیشتر خاموشی‌های شبکه برق به دلیل فرسودگی تجهیزات، نوع بهره‌برداری و خطا‌های احتمالی است.
دکتر حسین کاظمی‌ کارگر، عضو هیات علمی‌ دانشگاه زنجان، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا با بیان این مطلب افزود: هم اکنون در کشور‌های توسعه یافته بهره‌برداری از ابزار‌ها با کنترل از راه دور و به صورت دیجیتالی انجام می‌شود؛ اما متاسفانه در کشور ما سیستم‌های قدیمی‌ به خصوص در شبکه توزیع باعث افزایش تلفات برق شده است.
وی با اشاره به تلفات 16 درصدی برق در شبکه توزیع تصریح کرد: عمده افرادی که در این بخش کار می‌کنند آموزش‌های لازم را ندیده‌اند. این مساله در کنار فرسودگی قطعات باعث عدم بهره‌برداری صحیح از سیستم‌ها می‌شود و در نتیجه هدرروی برق روند صعودی را طی می‌کند.
کاظمی‌ کارگر در خصوص طرح استقلال شرکت‌های توزیع خاطرنشان کرد: در صورتی که این شرکت‌های مستقل وارد بازار برق شوند، تلفات برق کاهش می‌یابد و طرح موفقیت لازم را کسب می‌کند؛ زیرا در بازار مقداری برق به این شرکت‌ها فروخته می‌شود و آنها باید هزینه انرژی دریافتی از طریق مصرف‌کنندگان به دست آورند.
او ادامه داد: در این روند شرکت‌های توزیع برای کسب سود بیشتر شبکه برق را اصلاح و نوع بهره‌برداری را مناسب می‌کنند که در نتیجه این اقدامات منجر به کاهش سطح تلفات می‌شود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: از سوی دیگر بازار برق رقابتی سالم را میان این شرکت‌ها به وجود می‌آورد و همچنین همراه بودن با تکنولوژی روز و بهره‌مندی از آموزش‌های لازم را برای آنها اجباری می‌کند.

زمان درج خبر :   17 آبان 1385 / 17:33