مدیر عامل سازمان انرژیهای نو ، تشکیل ستاد توسعه فنآوری پیل سوختی، ایجاد مرکز رشد فنآوری پیل سوختی و تحریک عرضه و تقاضا را از راهکارهای تقویت فنآوری پیل سوختی در کشور عنوان کرد.
یوسف آرمودلی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: کمیته راهبری پیل سوختی در شهریور سال 1381 طرح مطالعه امکانسنجی، جذابیت پیل سوختی و تدوین استراتژی توسعه فنآوری آن در کشور را به منظور پاسخگویی به سوالات اساسی حوزه فن آوری ولوژی پیل سوختی تعریف کرده است.
وی از جمله محورهای اصلی آن را بررسی شاخص های مطلوبیت مولدهای انرژی و بررسی پیل سوختی به عنوان یک مولد نوین انرژی در مقایسه با سایر فن آوری های رقیب در ایران، تعیین استراتژی کشور برای توسعه پیل سوختی،تعیین سیاستها و راهکارهای پیاده سازی همه جانبه جهت تحقق استراتژی منتخب حوزه فنآوری پیل سوختی اشاره کرد.
وی افزود: پنج کشور آمریکا، هند، چین، نروژ و آلمان به عنوان کشورهای هدف، انتخاب و مطالعه شدند.
وی در خصوص کاربرد پیلهای سوختی گفت:در این طرح کاربرد پیلهای سوختی برای حوزههای سه گانه کاربرد قابل حمل با پیل سوختی پلیمری و متانولی، کاربرد خودرو با پیل سوختی پلیمری، قلیایی و اکسید جامد و کاربرد نیروگاهی (متمرکز و غیر متمرکز) با پیل سوختی پلیمری، اسید فسفریک، اکسید جامد و کربنات مذاب تشریح شد که پس از ارزیابیهای انجام شده برای ایران، دو نوع پیل سوختی پلیمری و اکسید جامد به لحاظ فنی، جذابیت و توانمندی مناسب شناخته شد.
آرمودلی در بیان راهکارهای تکمیل و تقویت سیستم نوآوری فن آوری پیل سوختی در کشور اظهار کرد: راهکارهای تکمیل و تقویت سیستم نوآوری فن آوری پیل سوختی در کشور در سه گام پیاپی است.
وی گام اول آن را تحت عنوان سیاست گذاری، تحقیق و توسعه، آگاه سازی با اقدامات اجرایی نظیر تشکیل ستاد توسعه فنآوری پیل سوختی، تهیه، تدوین و تصویب سند ملی، ایجاد فراکسیونهای مرتبط در مجلس شورای اسلامی، تشکیل صندوق حمایت از توسعه تکنولوژی، آگاه سازی عمومی و تخصصی، توسعه نیروی انسانی متخصص، تحقیق در زمینه اجزای اصلی پیل سوختی و ساخت پیل سوختی نمونه اعلام کرد.
وی افزود: گام دوم تحت عنوان توسعه زیر ساختها، تحقیق و توسعه، آگاه سازی با اقدامات اجرایی تحقیق، توسعه و بهینه سازی سیستمهای پیلهای سوختی (استراتژیک، آگاه سازی عمومی و تخصصی)، توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی متخصص، ایجاد سیستم حمایت از مالکیت معنوی نوآوران در بخش پیل سوختی، تدوین استانداردهای مورد نیاز و ایجاد مرکز رشد فنآوری پیل سوختی است .
وی افزود:گام سوم تحت عنوان تحریک عرضه و تقاضا، تحقیق و توسعه، آگاه سازی و به کارگیری تکنولوژی شامل اقدامات اجرایی نظیر اعطای معافیتهای مالیاتی، اعطای وامهای بلند مدت و حمایت از تولید کنندگان برق با پیل سوختی است.
مدیر عامل سازمان انرژیهای نو در بیان اهداف کمیته راهبری پیل سوختی گفت: اهداف کمیته راهبری پیل سوختی شامل بررسی میزان اهمیت پرداختن به مقوله فنآوری پیل سوختی در کشور، شناسایی توانمندیهای موجود در کشور،تلاش در جهت ارتقا آنها به کمک سیاستگذاریهای مرتبط، شناسایی و تعیین اولویتهای تحقیقاتی کشور در بخش پیل سوختی و فنآوریهای مرتبط، ایجاد اجماع و کاهش انجام فعالیتهای موازی در خصوص فنآوری پیل سوختی در بین فعالان این فناوری در کشور است .
زمان درج خبر : 16 مهر 1385 / 9:31